Eдни и същи продуценти печелят милиони всяка година
<em>Георги Костов е продуцент, сценарист и режисьор на първата българска гангстерска комедия &bdquo;Пистолет, куфар и три смърдящи варела&rdquo;, която спечели награда на фестивала &bdquo;Златната роза 2012&rdquo;. Той е завършил две специалности в НАТФИЗ - &bdquo;Филмов монтаж&rdquo; и &bdquo;Филмова режисура&rdquo;. Занимава се и с документално кино. Има в биографията си и 8 късометражни ленти. <br /> </em><br /> <hr /> <strong>- Вие сте продуцент, сценарист и режисьор на първата родна гангстерска комедия - кое наложи това &bdquo;три в едно&rdquo;?</strong><br /> - Наложи го обстоятелството, че липсваше подходящ продуцент за филма. Апропо, имаше в началото продуцент, който кандидатства с проекта за субсидия пред Националния филмов център (НФЦ), но след като не спечелихме тази субсидия, се разделихме, прекратихме по-нататъшната работа, защото в противен случай трябваше да чакаме следващата сесия, която пък се падаше в нулева година.<br /> <br /> <strong>- На колко време са тези сесии, в които се кандидатства за кино субсидия?</strong><br /> - В момента са на 6 месеца. Но през 2010 г. бяха спрели парите, за да изплатят субсидиите на спечелилите предходните години и бяха обявили 2011-а за нулева. Според продуцентите ми тогава трябваше да чакам някъде в годините, но нямах това време! Един приятел режисьор чака вече 15 години за субсидия. И все кандидатства, и все е някъде под чертата... <br /> <br /> <span style="color: rgb(128, 0, 0);"><strong>Системата е: &bdquo;наши и ваши&rdquo;</strong></span><br /> <br /> <strong>- Какво ще рече това?</strong><br /> - Ще рече, че едни хора са се наместили и са образували един кръг. След него още няколко по-тесни кръга са спретнали продуценти, които поставят свои хора в комисията на НФЦ за игрално кино. Принципът е: &bdquo;Тази година субсидия ще вземаш ти, догодина - аз&rdquo;. Така 6-7 продуценти печелят субсидиите за кино. Имената им ги знаят всички. Може да се види кои печелят тези субсидии.<br /> <br /> <strong>- Значи, в Националния филмов център действа така наречената шуробаджанашка схема?</strong><br /> - Освен шуробаджанашка схемата е и корупционна! Казах ви - всяка една от тези комисии е съставена от техните си продуценти, за да гласува тя за техните проекти. И ако един млад човек, който прави кино, не е замесен с тях, е немислимо да получи субсидия.<br /> <br /> <strong>- Какво на практика означава това, обяснете?</strong><br /> - Представя се проектът като техен. Вземат парите и накрая ти хвърлят едни дребни пари да направиш &bdquo;нещо си&rdquo;, а те вземат по-голямата част от парите, които пък разхвърлят по-нататък по веригата. Плащат на тези, които са гласували за проекта и прочее. Или просто казано: раздува се стойността на проекта за филма. Печели се от бюджета му, без да се търси печалба от продажбата на билети. Примерно, ако филмовият център &ndash; държавата, дава 900 000 лв. за един игрален филм, 400 хиляди, максимум 500, се харчат за филма, а останалите се &bdquo;разпределят&rdquo;. Има филми по един, два и три милиона лева! Например филмът &bdquo;Тилт&rdquo; е с бюджет 2 милиона и 400 хил. лв.; &bdquo;Козелът&rdquo; е 1 милион 522 хил., ако се не лъжа. Те все са със субсидии от НФЦ и Националната телевизия. Като се види бюджетът на филма и се изгледа самият филм &ndash; на един професионалист му е ясно кое колко струва. А всичко това се оправдава като разходи със знайно и незнайно какви фактури и &bdquo;документи&rdquo;.<br /> <br /> <strong>- Може ли да дадете пример с такъв, да речем, филм?</strong><br /> - Ами ще ви дам пример за случая с &bdquo;Козелът&rdquo;. По едно време всички говореха за него, но аз не зная защо само за него говориха! Няма да отворя дума за огромната субсидия за този филм, а само за парите, които са дадени на... самия козел. Аз не съм виждал точно какъв хонорар е взел този пръч, но казват, че сумата е била 60 000 лв.<br /> <br /> <strong>- Искате да кажете, че на собственика, чиито козел участва във филма, са му броени 60 хиляди лева?</strong><br /> - Далеч съм от мисълта, че човекът е взел тези 60 хиляди лева! Просто продуцентите толкова са отчели като разход или са казали, че ще им струва той. Не се знае човекът със самия козел колко точно е взел...<br /> <br /> <strong>- Вашият филм обаче имам информация, че е струвал мизерните 50 хиляди лева. С този бюджет, намерен лично от вас, чрез реклами сте снимали без всякаква субсидия, но за три месеца на екран има посещаемост от над 50 хиляди души - вярна ли е информацията ми?</strong><br /> - Абсолютно! Цената на билетите е различна, в София имаше билети по 8 лева, на други места по 4 лв., различно. Филмът е на шесто място по гледаемост на български филми през последните 20 години.<br /> <strong><br /> - Но е отхвърлен от комисията за субсидиите в НФЦ! Какви са оценките и аргументите, от колко души всъщност е тази комисия и какви пари реално разпределя?</strong><br /> - Комисията, когато аз кандидатствах, беше съставена от Мариана Евстатиева-Биолчева, Антония Ковачева, Деян Статулов, Драгомир Шолев - млад режисьор, Мария Станкова, Петър Тодоров, Теодор Янев &ndash; оператор, и Янко Терзиев - който и да е той... За мен това име е абсолютно непознато и не знам откъде се появи и какъв е тоя екземпляр! Само Драгомир Шолев и Петър Тодоров са ми писали седмица за филма, оттам нататък са двойки, тройки и една четворка, а Антония Ковачева пък е &bdquo;заковала&rdquo; на единица!? На много умна ли се прави, не знам... Но след като излезе филмът ми, кинокритикът проф. д.н. Божидар Манов и проф. Вера Найденова ме подкрепиха. Найденова лично ме издири, за да похвали филма. Иначе комисията за кино в НФЦ е от <br /> <br /> <span style="color: rgb(128, 0, 0);"><strong>9 души, които разпределят към 13 милиона лева</strong></span><br /> <br /> <strong>- Какво трябва според вас да се направи, за да се променят нещата?</strong><br /> - Вижте, те така здраво са се окопали, че вече нищо не може да се направи! А чували ли сте и какво ще кажете за така наречената &bdquo;Обсерватория по икономика на културата&rdquo;?<br /> <br /> <strong>- Какво е това?</strong><br /> - Диана Андреева се води като някакъв директор на това нещо. Сама е. Директор е на себе си. Тя е абсолютно неграмотна в киното! Някой й е измислил тази структура. Подставил я е да слуша каквото й кажат. Предното правителство покрай Вежди Рашидов ги е вкарало в Националния съвет за кино /има предвид тази &bdquo;Обсерватория по икономика на културата&rdquo; - б.а./. И тя е член на комисията в Националния съвет за кино. Така че какво да говорим?...<br /> <br /> <strong>- Да поговорим тогава за хората, с които снимаш - Деян Донков, Асен Блатечки, Георги Кадурин, Илия Добрев, Влади Въргала и други, както и с този шеметен Китодар Тодоров - какво не виждаме на екрана?</strong><br /> - Не се вижда личното ми, изключително удоволствие да работя с тези забележителни хора и талантливи актьори. Снимките бяха трудно нещо - проблеми с локациите, липсваха пари. Но пък Китодар Тодоров така ни разсмиваше, че се е налагало да правя по 10 дубъла по някой път, защото всичко живо на снимачната площадка се залива от смях от появата и изпълненията му. Камерата се тресе и нищо не става от заснетия материал. Сещам се сега, че още като студенти, заедно следвахме, в различни специалности бяхме, кой откъдето хванеше Китодар - го ползваше в сценариите си. Снимаше го. Имаше и много тъпи сценарии, големи простотии имаше, наред и с хубавите, но Китодар е много всеотдаен, на никого не отказва. Всички го ползваха. Стана много известен между колегите и само като се появеше някъде по купони - всичко живо се заливаше от смях. Страхотно разказваше и вицове!<br /> <br /> <strong>- Апропо, близки сте с Влади Въргала, взаимно си помагате през годините във филмите, които правите...</strong><br /> - Да, така е. Помогнах му. Режисьорът, с когото работеше в &bdquo;Шменти капели&rdquo;, по едно време се беше хванал с някаква американска продукция и нямаше как да продължи. Бяха останали най-яките екшън сцени незаснети и ме помоли. Има една престрелка в църква, после няколко коли се блъснаха. Имаше екшън сцени и със Захари Бахаров и Христо Шопов, които обезвреждат терориста.<br /> <br /> <strong>- И тъй като стана дума за екшън сцените, знам, че си падате по екстремните спортове - практикувате ли още?</strong><br /> - С екшън спортовете поприключих - време не остава, пък и дете ми се роди, имам син - Никола, който вече е на годинка. <br /> <br /> <span style="color: rgb(128, 0, 0);"><strong>Време е да съм сериозен</strong></span><br /> <br /> Но съм спортувал какво ли не - скални катерения, алпинизъм, пещерняк бях. Обикалях различни клубове, карах курсове. Бях се записал на базата край село Овощник за парашутист. Падах с парапланер, ръка чупих, наранявах се... Но до скок с парашут така и не стигнах - съзнателно... <br /> <br /> <strong>Едно интервю на Керка ХУБЕНОВА</strong><br />