Големите творци са духовни свръхсплави, каквито няма в Менделеевата таблица, твърди творецът
<em>Истински разкош е да си поговориш с човек като поета Иван Здравков. Дали заради мъдростта, дошла с житейския и творческия му опит, или защото произходът му е от един затънтен дълбоко провинциален край на дунавския бряг &ndash; родил се е на 12 май 1941 г. село Долни Цибър &ndash; но мисълта му се лее, сякаш ще прелее чаровностите и болките от преживяното. <br /> </em><br /> Такъв е и в стиховете си, ласкаво скътани в стихосбирките &ldquo;Закълнете се в солта&rdquo;, &ldquo;Вечерна чаша&rdquo;, &ldquo;Любовен живот&rdquo;, &ldquo;Не гасете любовната свещ&rdquo; и &ldquo;Дихания&rdquo;, и в емблематичния му роман &ldquo;Сенки бродници&rdquo;. Интерес будят и темите, за които посяга към белия лист: любовта като начин на живот, проявления на духа в екстремни ситуации. Пише метафорична, философски обагрена поезия, оплодена от въображението. Свободен стих с концентрирана вътрешна енергия.<br /> <br /> <strong>- Кое беше онова нещо, което те накара да грабнеш перото и се захванеш с поезията?<br /> </strong>- Откровено казано &ndash; аз нямам перо, Юлий. Имам три разнебитени пишещи машини, които дадоха живот на стотици текстове, включително поезия. Причината е Хемингуей, който твърди, че пътят на мисълта до белия лист трябва да е максимално къс, по тази причина перото като посредник беше жертвано. В далечната младост ме посещаваше капризната Муза. В миг на психически срив (завършвах университета) тя... не се появи. Вместо нея проговори рязък и властен глас, който започна да диктува. Първото, което чух, беше: &bdquo;Самоубива се в Несебър реставраторът на стенописи/ високият и грозен мъж/ и розов облак плува в катедралата...&rdquo; Написаното до този момент беше пометено, гласът остана и продължи да диктува &ndash; така се родиха текстовете притчи от първата ми стихосбирка &bdquo;Закълнете се в солта&rdquo;. По-късно си дадох сметка за две неща &ndash; че създаденото няма аналог в поезията, включително в световната, и че гласът е всъщност гласът на Оня, който диктува. Разбира се, говоря за особените състояния, в каквито се изпада при създаване на творбите. Случвало се е при свръхсетивния Яворов.<br /> <br /> <strong>- Кога необходимостта да пишеш прерасна в желанието да я превърнеш едва ли не в професия?<br /> </strong>- Не познавам професионални поети, поезията е изтощително занимание. В юношеството в Лом &ndash; неясно защо &ndash; се качих на тавана на нашата къща, където открих прашна ракла. Най-отгоре лежеше том с твърда черна подвързия. И първият стих гласеше: &bdquo;О, Музо, възпей оня гибелен гняв на Ахила, що погуби мнозина троянци...&rdquo; Беше като тътен. &bdquo;Илиада&rdquo; в превод на проф. Александър Балабанов, свързан с красивата ломчанка &ndash; писателката Яна Язова. Разгърни последните страници на последната ми стихосбирка &bdquo;Дихания&rdquo; и ще откриеш &bdquo;Притча за Омир&rdquo;. Историята, която разказвам там, прорязва времето като мълния, а идеята-метафора е, че Омир се появява винаги в трагични мигове от човешката история.<br /> <strong><br /> - Как се ражда идеята за една творба?<br /> </strong>- Казва ли ти някой? Идеите в поезията са откриваеми в битието и философията &ndash; откроим ли ги, имаме шанс да им вдъхнем живот в образи, форма и съдържание. Има една изключителна книга - &bdquo;Психология на литературното творчество&rdquo; от проф. Михаил Арнаудов, който &ndash; на анкетен принцип &ndash; се опитва да изтръгне от значими творци &bdquo;какво се случва&rdquo; в творческите състояния. Поетите трудно обясняват творческия акт &ndash; може би защото състоянията са като &bdquo;хипноза&rdquo; и защото съществено е не как, а какво остава върху белия лист. Поезията е преди всичко внушение, изострени сетива, нейната власт е тайнствена. Няма как да забравиш стих, който те е поразил. Белегът остава. Колкото до идеите, те са закодирани в самата й същност &ndash; лъчения, които долавяме, без да можем да обясним логически.<br /> <strong><br /> - След толкова стаж в литературата установи ли дали имаш любима тема или теми за писане?<br /> </strong>- Любимите теми са всъщност предразположения &ndash; написал съм доста любовни текстове, но ей Богу, нямам претенции на любовник. Виж &ndash; патриархът Вазов и Яворов са имали особен пиетет към женската красота, в което няма нищо укорително. Любовното стихотворение е духовна субстанция. Харесвам психологията, здрача, звъна на камбаните, уханията, изящното, стенописите, женската гръд, чашата, вечерта, огъня, зората, розата, човешкия глас &ndash; това са образи и понятия, които се вплитат в поезията. Истинската поезия е без украшения, тя е гола и беззащитна. Висшата форма, екстазът на творческата душа е дуендето &ndash; Лорка го е изпитвал.<br /> <strong><br /> - Какво означава творческият импулс? И как идва?<br /> </strong>- Идва внезапно и изчезва внезапно &ndash; изплъзвал ми се е десетки пъти. Поетичната практика показва &ndash; не уловиш ли мига, вълнението изчезва. Според мен времетраенето за поетическа творба е около два часа емоционално напрежение, след което си грохнал. Имам и друга версия: написването на стихотворението е като спускане в морето с акваланг &ndash; разполагаш с въздух за два часа. В това потапяне си ловец на думи. Знаем къде са думите &ndash; в речника. Там са и всички шедьоври, включително ненаписаните &ndash; достатъчно е да протегнем ръка и ги вземем. Защо не го правим? Нямам обяснение. Изплувайки, поетът се връща с не повече от 100 думи, достатъчни за творбата.<br /> <strong><br /> - Кога изпитваш усещането, че си постигнал успех с творчеството си?<br /> </strong>- Поетът е себично същество с усещане за неповторимост. Чувството е окрилящо. Образно казано, поетите са монети, изсечени в един-единствен екземпляр. Тайната е в сплавта. Големите поети са изградени от духовни свръхсплави, каквито не съществуват в Менделеевата таблица. Как са го постигнали, остава енигма. Аз имам по-прагматично обяснение за поетическите стойности: филтърът. Прецизният филтър, който пропуска единствено необходимите думи. Да не забравяме &ndash; поезията гравитира във висшите слоеве на духовността, което я прави трудна за обяснение.<br /> <strong><br /> - За какво мислиш, какво пишеш?<br /> </strong>- Поезията сменя своя код &ndash; върху острието й блестят капки кръв. Чия кръв? Моята, твоята, неговата. Питаме се &ndash; кой излъга нашия живот? Къде изчезнаха благоуханията? &bdquo;Истината рядко е чиста и никога проста&rdquo; &ndash; казва Оскар Уайлд. Пиша кратката форма 10 секунди. 10 секунди са достатъчни за прозрения, включително за презрения.<br /> <br /> <em><strong><br /> Юлий ЙОРДАНОВ</strong></em>