В онези времена, в които Трифонов продаваше мартеници под ЦУМ, го смятах за някакъв чалнат и ме беше страх да минавам покрай него
<em>Васко Громков е ъндърграунд поет, музикант, диджей, журналист, актьор, сценарист, радио и тв водещ. През 1991 г. издава първите рап песни в България. В момента е автор и водещ на класация за модерна българска музика по БНТ2 и БНТ Свят. Член на Съюза на българските журналисти. Громков е известен с пиперливия си език и неприязънта си към всичко пошло в българския шоубизнес. Днес му прави безпощадна дисекция пред &ldquo;ШОУ&rdquo;.<br /> <br /> </em><hr /> <strong>- Васко, ти си един от доайените сред българските дисководещи. До 1989 г. имал ли си проблеми с властта по време на участия и изяви? Помниш ли някоя интересна случка?<br /> </strong>- Не! Дори напротив. Бях детето-чудо на Дирекция &ldquo;Музика&rdquo;. При първото ми участие на &bdquo;Каваците&rdquo; не бях пълнолетен, но ЦК на Комсомола изпрати специално писмо и направиха изключение да се включа в конкурса. Това за ограниченията са доста пресилени митове и легенди. Пускахме си абсолютно всички западни хитове, но спазвахме и процентите за българска музика, което не беше никак лошо. Де да можеше и сега да е така! <br /> <br /> <strong>- Ти си отявлен противник на чалгата. Как обаче си обясняваш, че тази музика се превърна във водеща индустрия у нас, а другите стилове останаха на доста по-заден план? В момента си водещ на музикално предаване, което май е едно от малките пристанища за българската модерна музика.<br /> </strong>- Ако се бях продал на тази дивотия в средата на 90-те, сега можех да имам частен самолет (примерно казано). После обаче този кич стана национален лайфстайл и нещата са необратимо извън контрол. Нормално е да е водеща индустрия в една агонизираща държава, в която нормалните се броят на пръсти, а останалите отдавна са избягали. Кофтито е, че чалгата се клонира непрекъснато. Ето в момента има някакъв безумен ренесанс на чалгираната хип-хоп (рап) вълна. Дебили с изразени говорни дефекти, рецитират за това, че им е през кура и ги боли фара, избиват си комплексите и пълнят кухите черепи на осакатеното поколение със зловеща простотия. Някакви дечурлига, дето насила се правят на негри с малоумни текстове и чака-рака бийтове. И за този еднодневен боклук се дават хиляди левове за видеоклипове и участия. Знаеш ли, че насила налаганото недоразумение Криско иска по левче за автограф от 12-13- годишните момиченца? И не позволява да го снимат с телефон, защото е &bdquo;суперзвезда&rdquo; и може да го щракат само с професионален апарат, и то пак срещу левче! Ето такъв индивид никога няма да се появи в моята тв класация, ако ще да е най-продаваният във Вселената. <br /> <br /> <strong>- Един от албумите ти обаче е издаван от &quot;Пайнер&quot;. Какво помниш от сътрудничеството си с тях, коректни ли бяха?<br /> </strong>- Ами, през 1995-а, когато моите тогавашни продуценти Бойко Петков и Иван Градинаров от група &bdquo;Клас&rdquo; ме поканиха да запиша втория си албум в студио &bdquo;Сити&rdquo;, ме попитаха имам ли нещо напротив албума ми &bdquo;Златни хитове част втора&rdquo; да бъде разпространен от една нова компания за българска музика &bdquo;Пайнер &ndash; Димитровград&rdquo;. Аз и дебютната касета на Стефан Вълдобрев май трябваше да сме първите за този лейбъл. Викам: ми що не... аз не съм тръгнал да печеля от това. И подписах тригодишен договор. <br /> <br /> <span style="color: #800000"><strong>Чак после дойдоха разни Глории и подобни<br /> </strong></span><br /> Това в началото си беше компания за българска музика. Тя и досега е такава, ама се разрасна до империя. С Митко Пайнера съм се чувал само по телефона в средата на 90-те. Беше изключително коректен и внимателен. Ама и аз не съм се пазарил за никакви пари. Помня, че от първия тираж на касетата (6000 броя) получих едни 120 лева (днешни пари) и бях супер щастлив. В това се изчерпват контактите ми с &bdquo;Пайнер&rdquo;. Сега поне си правя самоирония с това приключение.<br /> <br /> <strong>- За пореден път родната &quot;Евровизия&quot; бе белязана от скандал. Открито се заговори, че умишлено първоначалният избор на зрителите - песента &quot;Кисмет&quot;, е бил сменен със &quot;Само шампиони&quot; заради топлата връзка между Елица и Криско. Как гледаш на цялата история и изобщо на &quot;Евровизия&quot;? Има ли смисъл да участваме в подобен конкурс? От слабата организация на БНТ ли идват проблемите?<br /> </strong>- В дни на тотален държавен и културен колапс, за мен организацията на БНТ си е съвсем прилична. Друг е въпросът, че на някой трябваше да му светне, че номерът с &bdquo;Митре ле&rdquo; втори път няма да мине. Онези на &bdquo;Евровизия&rdquo; не пасат вечер костенурки по площадите. И трите парчета на дуото са в графа &bdquo;претупани и изнасилени&rdquo;. Виж, подмяната на избраната вече &bdquo;Кисмет&rdquo; беше мега смехотворна. За всеки поне с грам мозък в главата е повече от ясно, че никакъв аржентински композитор не се е запъвал за &bdquo;неуредени авторски&rdquo;. Просто на Елица това парче най не й харесваше и е била в пълен шок от избора. Колкото до &bdquo;автора&rdquo; на &bdquo;Само шампиони&rdquo; &ndash; &bdquo;суперзвездата&rdquo; Криско - този пич е жалък и няма човек от гилдията, който да не му се подиграва кански, директно или зад гърба му. Ама, като Чалгария си го харесва, няма да се учудя, ако скоро стане професор и да започне да изнася лекции в Консерваторията. <br /> <br /> <strong>- С Венци Мицов създадохте преди време интернет предаването &quot;Дъ Риъл БГ Топ&quot;. Впоследствие подобна рубрика се появи и в &quot;Шоуто на Слави&quot;!?! Обидихте ли се? Потърсихте ли си правата или поне някакво извинение от екипа на Трифонов получихте ли?<br /> </strong>- Да, бе! Кога &bdquo;бог&rdquo; ще се извини на простосмъртни? Сценаристите на Слави не ме крадат за първи път. Правят го от години. Тогава &bdquo;заимстваха&rdquo; готови текстове от блога ми. Но <br /> <br /> <span style="color: #800000"><strong>откакто се развихри Сиромахов, нещата съвсем изперкаха<br /> </strong></span><br /> Не ми е ясно какво се случва творчески в това &bdquo;шоу&rdquo;? Десетина години едни 30 души сценаристи, явно интелигентни хора, си превеждаха кротко вицове и афоризми от сайта anekdot.ru, а народът цъкаше с език и ги смяташе за гении. О`кей, няма лошо - намерили са начин. Все едно правят &bdquo;кавъри&rdquo; (смее се). Ама, на 1 януари аз си се мотая безгрижно из Фейсбук, а майка ми крещи от другата стая: &bdquo;Пусни телевизора! Сиромахов ви е откраднал предаването на вас с Венци!&rdquo;. Скарах й се да спре да гледа глупости и си продължих. Ама, като почна да звъни и телефонът после, се наложи да изгледам това нещо. Е, да - свил го е почти едно към едно. <br /> Въпросът е и малко деликатен. На мен хората на Слави не са ми никакви, ама Венци Мицов е свирил в &bdquo;Ку-Ку Бенд&rdquo;, познава се с тях, приятел е с Маестрото. Тъпо е заради палавия Сиромахов да се влиза в някакви безумни войни. Аз такива неща, като &bdquo;Дъ Риъл БГ Топ&rdquo; до довечера мога да си измисля поне 10 различни. А Сиромахов ... едва ли! <br /> <strong><br /> - Не си сред най-големите почитатели на Слави Трифонов, но защо толкова години продължава да е на екран и опитите да го конкурират удрят на камък?<br /> </strong>- Честно да ти кажа, аз лично в онези времена, в които Слави продаваше мартеници под ЦУМ, го смятах за някакъв чалнат и ме беше страх да минавам покрай него. После, след промените, когато го раздаваше бунтар, му се кефех за кратко. Беше забавен и различен. Но това мина бързо. <br /> <br /> <span style="color: #800000"><strong>Сега е развалина. Тъжна гледка от екрана<br /> </strong></span><br /> Явно тази телевизия с многото реклами е зомбирана в него и ще го лансира и само по катетър. За мен е селско момче, докопало времето и шанса си, чалгирало мощно нацията и осакатило поне три поколения досега с уж &bdquo;битовия си хумор&rdquo;. Не мога да си представя да правя едно и също нещо всяка вечер 10-12 години! Това е за луди и алчни хора! Мерси!<br /> <br /> <strong>- Като сценарист в тв проекти имаш огромен опит. В момента огромна мода са риалити проектите. В ефира постоянно се пее, танцува и т.н. Не му ли писна на зрителя да гледа еднотипни предавания с едни и същи &quot;ВИП персони&quot;?<br /> </strong>- На зрителя и да му е писнало, никой не го пита. Да яде марули и да си трае. Кому са нужни десетки телевизии, бълващи едно и също? Аз кабелна и телевизор нямам от 3 години. И се чувствам прекрасно. Каквото ме интересува, си го гледам с превъртане в Интернет. А &bdquo;ВИП персоните&rdquo; са ми полезни (усмихва се) - на техен гръб с малко хейт и остроумия си правя пиар и разтуха. <br /> <br /> Гледах 10 минути от един български сериал и умрях от смях с нелепата и изкуствена актьорска игра в него. Разни мутри, ланци, джипове, бомби, а героите си говорят с една изискана театрална реч по Станиславски. Толкова е нелепо, че чак комично! После гледам и инвазия във Фейсбук със снимки и реплики от този сериал. Ама реплики ли са? - Като писани от улично куче. <br /> <strong><br /> - А има ли нещо на екрана, което те грабва и би препоръчал на хората да го гледат?<br /> </strong>- Нищо не ме грабва! Ама грам! Може би, само култовите интервюта на Димитър Пенев. Фен съм на изтрещяването и хаоса! (усмихва се)<br /> <br /> Отдавна се говори за &quot;държавата на Златките&quot;. Доста от момичетата, които се визират в тази категория, са се снимали по кориците на мъжките списания у нас. Как гледаш на тази теза, че &quot;Златките&quot; напоследък превземат обществения живот у нас, без да са свършили нещо съществено в живота си? Държава на Златките вече няма! Това е история. Тук властва Държавата на Николета!<br /> <br /> <span style="color: #800000"><strong>Тя е Кралицата на Нищото! <br /> </strong></span><br /> Ежедневно се изумявам, как и защо това солариумно-кафяво НИЩО успява да е във всички медии с това, че... работи НИЩО?!?!?!? В България има поне две дузини ултра яки, красиви и интересни мацки със световни успехи. За тях я се пуснат 2 реда, я не. За Николета обаче... всичко лази пред това Божество! Тъжно ще е, ако онова футболно недоразумение плаща за всичко това, ама не бих се учудил! <br /> <br /> <strong>Едно интервю на Георги СТОЯНОВ<br /> </strong>