ЗАБРАНЕНА ЛЮБОВ
На 16 март се навършват 75 години от рождението на режисьора Методи Андонов

• Чувстваше се унизен и потиснат, че аз бях по-известната от двамата, споделя неговата вдовица Цветана Гълъбова
• Нейната съперница Елена Райнова допуска, че Методи Андонов не си е отишъл от естествена смърт
• Тодор Живков защитил ^Бялата стая^ от сатрапа Филип Филипов

Преди броени дни излезе мемоарната книга на актрисата Цветана Гълъбова, озаглавена ^Сатирата^. В нея тя бичува театралната мафия в лицето на главните й идеолози Саркис Мухибян и Нейчо Попов. Разказва обаче и неизвестни неща от житейската и творческата биография на култовия режисьор Методи Андонов, на когото е била съпруга цели 23 години. Спомените й за него не са оцветени нито в розово, нито в черно. Гонещата 75 ветеранка на Сатирата някак отвътре намира баланса и рисува един сложен портрет на големия кинаджия, чийто шедьовър ^Козият рог^ влезе в златния фонд на родното кино.

^Когато през 1950 г. се запознахме с Методи, двамата бяхме в подготвителния клас на театралното училище. Той ме обсеби тотално. Можехме да си говорим без умора по цял ден. Бяхме непрекъснато заедно^, разказва Гълъбова.
Двамата са пълни отличници и при разпределението тогавашният министър Иван Башев, който бил член на комисията, уважил желанието им да бъдат заедно. Младоженците си избират театъра на Бургас, където Андонов заедно с Леон Даниел, Вили Цанков и Юлия Огнянова заформя ^прочутата четворка^, извела позорището на морския град на небивали дотогава висоти. Местните управници обаче скоро се паникьосват от реформаторския патос и смелите послания на техните постановки и скоро разгонват четиримата млади режисьори. Методи и Цветана се прибират в София. Той е назначен за режисьор, а тя за актриса в Сатирата. По това време между двамата вече прехвърчат първите искри на професионалното противоборство, тласнали по-късно Андонов в обятията на неговата студентка от ВИТИЗ - красавицата Елена Райнова.
^До днес не мога да си обясня къде е моята вина, че някои зрители гледат актьорите и не се интересуват кой е режисьорът. Той се надяваше до последно да си променя фамилията на Андонова, но мен вече ме знаеха като Гълъбова. Шегувах се тогава: ^Мъжете са много, бащата е един!^ Той го е приемал в буквалния смисъл^, споделя неговата вдовица.
Настоящата половинка на Петър Слабаков не е особена доволна от грижите, които Методи е полагал за съвместния им бит. Оплакванията й са рутинни - не пипвал нищо в домакинската работа и чакал всичко наготово. На всичкото отгоре се чувствал унизен и притеснен, когато Цветана му накупила с наследството от майка й костюми и балтон, дрехи и обувки и обзавела гарсониерата им в Бургас. Освен това се дърпал и не искал да имат второ дете, камо ли трето, както настоявала жена му. Смятал, че това ще навреди на кариерата й. Когато през 1964-та се родила втората им щерка Невена, бебето било записано на името на майката - Гълъбова. Години по-късно фамилията на момичето била сменена и днес това е уважаваната тв-режисьорка Невена Андонова.
^В София го заведох при родителите си в обзаведен дом, поех грижите за децата и дома, но и това не му хареса. Докато аз посочвах на Методи грешките в неговите постановки, студентките му се надпреварваха да го ласкаят колко е красив и талантлив, безгрешен и велик. И резултатът беше логичен. За последните 100 години това е единственият развод в рода ни. Браковете в нашата фамилия са били за цял живот^, изповядва се в мемоарната си книга Цветана Гълъбова.
Преди няколко месеца репортер на “ШОУ” записа и уникалния разказ на нейната съперница Елена Райнова за любовната й история с Методи Андонов и предстоящата женитба. Но.. само седмица преди тържествената церемония режисьорът издъхва на 42 години. За ранната му смърт още бродят странни легенди.
^Методи все го безпокоеше стомахът. А дали не е било сърцето или откритата след смъртта му коронарна склероза. Не ходеше на лекар, просто се страхуваше. Най-обичайната му фраза беше: ^Ако е живот и здраве...^, опитва се да обясни внезапната кончина на съпруга си Цветана Гълъбова.
^Не му е естествена смъртта, само това искам да кажа, контрира я Елена Райнова. А и хора, които бяха на много високо място тогава, ми казаха неща, които абсолютно потвърждават моите съмнения за неговата неестествена смърт^.
Въпреки мита, че Методи Андонов е любимецът на Мара Малеева - Живкова, около гениалния режисьор се плетат страшни интриги.
Властта все гледала да го удари, твърди неговият приятел Стефан Мавродиев. А бившата му половинка уточнява, че ^театралната мафия^ така мощно се мобилизирала против него, че накрая Андонов не издържал, взел си шапката и повече не стъпил в Сатирата.
^Когато Методи внезапно почина през 1974г., Радой Ралин ме видя на ^Раковска^ и викаше, колкото му глас държи: ^Ние го убихме. Всичко - около нас и в нас!^, доверява Цветана Гълъбова.
Нейната дубльорка в сърцето на култовия постановчик пък за първи път разкри пред народното издание, че на последния художествен съвет в Сатиричния театър ^само дето до физическа разправа не стигнаха с него. Когато излезе от съвета, той не беше на този свят. После, когато ^Козият рог^ излезе, в киноцентъра до ден-днешен не е имало такъв отрицателен художествен съвет. Абсолютно неприемане на филма, абсолютно смазване...^, споделя актрисата Елена Райнова.

Асен ТОПАЛОВ

ДОСИЕ
• Култовият режисьор идва на бял свят в софийското село Калище. ^Когато на 16 март 1932 г. баба Цана родила Методи, посъветвали я да запомни какво ще сънува на третия ден. Тя ми разказа, че сънувала как приготвила храна за работниците-орачи на нивата и тръгнала да им я занесе. Пред нея се показали два пътя - прекият срещу слънцето и по-дългият - обиколен и без слънце в очите. Тя избрала късия път срещу слънцето. Когато разказала съня си, селянките казали: ^Трябвало е да тръгнеш по длъгио!^ Така тя си обясняваше краткия, но славен живот на Методи^, разказва Цветана Гълъбова.
• Снимането на непокорения и до днес връх на българското кино - ^Козият рог^, не минава без множество перипетии. Първо, между сценариста Николай Хайтов и режисьора Методи Андонов пламва жесток творчески спор. Авторът на ^Диви разкази^ обявява, че не е съгласен с ^режисьорската книга^ на своя текст. Вбесен, Андонов отсича, че също оттегля участието си в проекта. ^Това си е твой проблем, не мой^, затапва го родопският класик. След близо месец игра на нерви пръв не издържа режисьорът. Една нощ той звъни на Хайтов и му казва, че е възстановил отрязаните от сценария части.
• Следващият им спор избухва по повод избора на актьорския състав. Писателят настоява ролята на Караиван да бъде дадена на Апостол Карамитев, но този път режисьорът е категорично против. Методи Андонов, разбира се, се прекланя пред таланта на големия актьор, но смята, че интелектуалният Апостол едва ли ще се чувства ^уютно^ в кожата на полудивия чобанин. И в крайна сметка успява да наложи на Хайтов своя избраник - Антон Горчев.
• За да търси подходящо момиче за ролята на Мария, режисьорът обхожда десетки гимназии в София и провинцията. Прави пробни снимки на 9 кандидатки и накрая се спира на Мая Драгоманска, която дори започва да тренира езда и бойни хватки. Оказва се обаче, че Хайтов има друга визия аз своята героиня и си е ^заплюл^ една млада актриса, впечатлила го във филма по негов сценарий ^Краят на песента^.
• ^В интерес на истината Методи се колебаеше за ролята на Мария, доверява Стефан Мавродиев, превъплътил се в образа на единия от четиримата турци-насилници. Мая е много добра актриса, но не му ^стоеше^ за този филм^. Една вечер отиват в Пазарджик, за да гледат ^Както ви се хареса^, постановка на Леон Даниел, в която младата актриса Катя Паскалева изпълнява главната роля. Когато завесата пада, Методи вече е наясно, че тя ще бъде Мария.
• Според някои недоброжелатели на Андонов от гилдията, той не пострадал заради смелите за онова време послания в ^Бялата стая^, защото имал ^гърба на Богомил Райнов^. Истината е, че култовата лента е защитена лично от Тато, разкрива Цветана Гълъбова. ^Методи направи първия си филм през 1970 г. и това е ^Бялата стая^. В него има много лични моменти. Филмът беше готов, трябваше да го покажат на Тодор Живков. Филип Филипов дръпнал своя приятелка монтажистка и: ^Тук отрежи, тук отрежи и - в кошчето^. Монтажистката обаче казала на Методи. Той я върнал в монтажната: ^Връщай сега всичко на мястото. Или-или. Ако не го пуснат, край - такъв режисьор няма. Изгледал Тодор Живков филма и казал: ^Стоевци съществуват и нашата сила е, че можем да ги покажем и да се борим с тях^, вади на бял свят непознати факти около творческата история на шедьовъра бившата половинка на Методи Андонов.