ЗАД КУЛИСИТЕ
• Спретнаха ми гнусен шантаж, за да не дублирам Стояна
• Мутафова заряза Леонид Грубешлиев, когато трамвай му откъсна крака
• Калата стана причина Методи Андонов и Младен Киселов да напуснат Сатирата
• Цветана Платиканова получи два апартамента от Тодор Живков след пътуване в личния му самолет

Отдавна-отдавна българските театри не са само “храмове на Мелпомена”, но и свърталища на низки страсти, злоба и интриги. Преди 10 ноември актьорите са водили битка на живот и смърт кой ще заслужи благоволението на “босовете”, за да блести редовно в централни роли. И да бъде отличен със заветната титла “заслужил” или “народен”, връчвана по лично нареждане на Тодор Живков. За назначенията в столични театри и получаването на жилища и коли без ред също са се изисквали “особени качества”, за които не е трябвало да бъдеш артист – достатъчно е да си хубавка и млада жена с диплома от ВИТИЗ и да каниш кокетно Тато на танц. Ако пък си мъж - да го разсмиваш с вицове и да доносничиш срещу своите колеги. Примери за едното и другото сред родните аркашки – колкото щеш.

Въпреки че основното ядро от артисти, ангажирани с тези “мероприятия”, се знае от мало и голямо, досега никой не беше събрал смелостта да го нарече “мафия”. За пръв път прави това актрисата Цветана Гълъбова, ветеранка на Сатирата, съпруга на покойния режисьор Методи Андонов, дългогодишна тръпка на Калата, а в момента – жена на друг култов представител на театралното съсловие – Петър Слабаков. Двамата от години живеят в севлиевското село Бериево, в стара къща с голям двор, отглеждат крави, прасета и кокошки и се прехранват изцяло от “даровете на земята”. През 1991 г. Гълъбова, наричана от колегите си Полковника заради командаджийския си нрав, е пенсионирана от Сатирата, където игра над 30 години. Оттогава е преживяла две тежки операции – на сърцето и бъбрека, но това не я е укротило ни най-малко. В спомените си за Сатирата тя разкрива тайните механизми на “театралната мафия”, без да се страхува да посочи поименно нейните лидери. Близките й са убедени, че не става въпрос за разчистване на лични сметки или пък за скандални откровения на човек, който вече няма какво толкова да губи, а за опит да се каже истината. Колкото и болезнена и неприятна в повечето случаи да е тя.
“Държа да отбележа, разкрива Цветана Гълъбова, че първите идеолози-тактици на театралната мафия бяха Енчо Багаров и Нейчо Попов.” Актрисата нe крие, че е била назначена по настояване на “камората” в Сатирата, но не заради безспорните си качества, а защото е била съпруга на млад и обещаващ режисьор – Методи Андонов. Подкрепяйки нейната кандидатура, артмафиозите правилно си направили сметката, че така ще получават хубави роли с перспективата да станат “всенародни любимци”. Когато се обсъждали качествата на двете претендентки за щатно място в Сатирата – Цветана Гълъбова и наборката й Жени Филипова, големият режисьор проф. Боян Дановски казал:
“Толкова ги мразя и двете, че ми е все едно коя ще назначите.” Дали ерудираният и възпитан театрал е казал точно това, остава спорно. Но интрижката вече е заплетена. Цветана и Жени се намразват люто и отказват да играят в постановки на Дановски. Какво по-хубаво за босовете на “камората” и техните приближени!
Гълъбова не пести черните краски и за “свещената крава” на Сатирата – Стоянка Мутафова. Двете били разпределени да играят Крокодила в “Суматоха” на Радичков. “Но когато дойде ред аз да играя, бе изработен гнусен шантаж. В началото на новия сезон режисьорът (Методи Андонов – б.ред.) разреши да се явя пред Художествения съвет. Директорът Желчо Мандаджиев разпореди да се насрочи Художествен съвет и само след час от съседното здание – Министерството на вътрешните работи, му поискаха екземпляр от пиесата, за да видят каква е тази “Суматоха”. Тогава Мандаджиев ме повика. Попита ме искам ли “Суматоха” да се играе и този сезон. Казах “да”. “Е, щом е “да”, ти няма да играеш”. И ми обясни защо. Стояна чрез Нейчо Попов е направила нужното аз да не я дублирам”, доверява 74-годишната жрица на Мелпомена.
Конфликтът между двете се изострил още повече, след като Цветана настояла “Госпожа Стихийно бедствие” най-сетне да се пенсионира и да даде път на младите. След тази случка Мутафова спряла да й говори.
“Театърът й е толкова скъп, защото в името на успеха тя е направила много жертви от всякакъв порядък – изоставяла е детето си, любезничела е с хора, които нито обича, нито уважава, правила е унизителни компромиси, служила си е с недотам почтени средства.
Веднъж един колега ми каза: “Ти, ако знаеш само какво ме е карала да правя, ще ме заплюеш.”
Стояна обичала да послъгва и да се фука пред медиите с аристократично потекло и “наследствени антики”. За да впечатли публиката, разказвала изцяло измислени случки, на които уж били свидетелки нейни колежки.
“Имахме в театъра една млада колежка Нина Коларова. Един ден донесе в гримьорната старинни обеци с огромни брилянти с намерение да ги продаде. Всички бяхме единодушни, че върши глупост, като продава такава ценност. Стояна надделя и ги купи…”, припомня си Гълъбова. Години след това разказа пред пресата, че тези обеци били от майка й и тя ги дала на ремонт, за да ги подари на дъщеря си.
Бившата колежка на Мутафова доверява и други тайни от житието-битието на некоронованата царица на комедията. Твърди уж мимоходом, че доайенката на Сатирата зарязала втория си съпруг Леонид Грубешлиев, след като трамвай му откъснал крака. След “нежната революция” пък успяла чрез покойния лидер на Демократическата партия Стефан Савов да придобие къщата на третия си мъж Нейчо Попов в Бургас, въпреки че навремето тя не е била национализирана, а одържавена заради дългове.
Театралната мафия в лицето на Нейчо Попов и Саркис Мухибян врътнала на Гълъбова още дузина подлярски номера. Един от най-гадните бил, че я светнали за връзката на съпруга й Методи Андонов с начинаещата актриса и негова студентка от ВИТИЗ – красивата Елена Райнова. В интерес на истината Мутафова и досега се прави на “голяма дружка” на Райнова, само и само да играят комбина срещу омразната им Цветана Гълъбова.
Най-любопитното е, че провидението наказва и трите бивши грации по един и същи начин и по едно и също време. Съпругът на Стояна - Нейчо Попов, издъхва през март 1974 г., а току-що развелият се с Цветана Методи Андонов умира само десетина дни по-късно, без да успее да отведе в гражданското изгората си Елена… А сватбата им вече е била насрочена, разказват старите аркашки.
В гилдията се говори, че Цветана Гълъбова се нахъсила да натрие носовете на колежките си след серия публикации, в които се разказва за дългогодишната й любовна афера с Георги Калоянчев и разпада на брака й с Методи Андонов. Тя била особено подразнена от прокрадналия се намек, че “бащата” на “Козият рог” май не си е отишъл от естествена смърт. В полза на тази версия говори фактът, че Гълъбова упорито отказва да си спомни от какво точно е починал бившият й съпруг и се придържа към някаква “коронарна склероза”, поразила фатално 42-годишния мъж. Къде се крие истината, може да посочи само резултатът от аутопсията, но нито една от враждуващите страни не го представя в медиите, предпочитайки недомлъвките и усукванията пред неоспоримите доказателства.
Въпреки че бичува “мафията в театъра”, Гълъбова е странно снизходителна към другия неин тартор, заел овакантените от Нейчо Попов и Енчо Багаров места. В светлината на “дългогодишното им приятелство” това е напълно обяснимо. Останала без опора след смъртта на Методи, вдовицата му бърза да си осигури нов покровител. За този й далновиден ход, разбира се, може да я упреква само този, който не е запознат с вълчите нрави в съсловието. Но… въпреки “лудата любов” Калата не се развежда с жена си и след време се връща ни лук ял, ни лук мирисал в семейното гнездо. Това обяснява камъните, макар и малко на брой, хвърлени от Цветана в градината на някогашния й възлюбен. Тя го упреква, че заради него от Сатирата “са си отишли без време такива способни режисьори като Методи Андонов и Младен Киселов. Защото те бяха по-умни, по-образовани и талантливи. И най-важното – не допускаха да бъдат командвани. За тази си грешка той плати твърде висока цена с поредица невзрачни постановки и роли”, твърди Гълъбова.
Като призрак през годините я съпровожда не само образът на съперницата й Елена Райнова, но и на нейната адашка от Сатирата Цветана Платиканова. Тя е една от актрисите, получили след краткотрайно отъркване до Тато жилище и други благинки. Според Цветана Гълъбова това станало, след като “другата Цветана” като млада актриса в глухата провинция при едно от посещенията на Първия го помолила да се върне в София с неговия самолет.
“Той се съгласил, а скоро след това тя станала актриса на щат в Сатиричния театър. Когато Тодор Живков идваше на представленията, на Гълъбова й даваха партийно поръчение да седне до него и да поддържа разговор, като в същото време пази да не го налитат с лични тайни молби – устни или на листчета. Явно Гълъбова не е могла добре да го опази, защото Платиканова получи един апартамент в “Младост”, друг аартамент получи баща й, а след това семействата замениха двата апартамента в “Младост” за голямо жилище срещу турската легация в центъра на София…”, пуска отровни стрели срещу оправната си адашка булката на Слабака.

Виктор НАУМОВ

Четете в следващия брой:
• Защо напъдили Мутафова от Народния.
• Как пияният Константин Коцев провалил спектакъл в Москва.
• С какво плати Невена Коканова за участието си в “Тютюн”.
• Откъде Тато е научавал всичко, което си говорят актрисите в гримьорните.
• Какъв съпруг е бил покойният Методи Андонов и още много пикантерии от задкулисието на българската театрална сцена.