Неграмотните у нас се увеличават за сметка на имотните
<em>Голяма публика събираше навремето неговата театрална поредица &ldquo;Кафе... с автограф&rdquo; в НДК, която продължи 20 години. Твореше и за &ldquo;Клуб НЛО&rdquo; по телевизията. А &ldquo;Кабаре&rdquo;, &ldquo;Госпожице, да му отпуснем края&rdquo;, &ldquo;Черни очи за случайни срещи&rdquo; в Сатирата са част от пиесите на Любо Пеевски с вечно препълнени салони.<br /> <br /> Любомир Пеевски е роден на 7 септември 1943 г. в с. Фурен, Врачанско. Пиесите му са играни в Словакия, Унгария, Чехия, Полша, Германия, Австрия, САЩ, Естония, Русия и Грузия. Негова е първата в света сатирична буфоопера &ldquo;Цар и водопроводчик&rdquo;, излъчена и по BBC. 35 години е съавтор на едно от най-популярните предавания на БНР - &ldquo;Бате Асен&rdquo;. Да не говорим, че вече 43 години пише смехории в редакция &ldquo;Хумор, сатира и забава&rdquo; на Националното радио - &ldquo;Хоризонт&rdquo; както и фантастика, детски творби... Носител е на &ldquo;Наградата на София&rdquo;, &ldquo;Чудомир&rdquo;, &ldquo;Голямата награда на СБП за цялостно творчество&rdquo;.<br /> <br /> А иначе е завършил ВМЕИ &ndash; София, &ldquo;Електроинженерство&rdquo;.<br /> </em><span id="1357903428656E" style="display: none">&nbsp;</span><br /> <strong>- Любо, как носиш толкова дини под една мишница?<br /> </strong>- Пак благодарение на хумора. Той е спасение за всички времена и всички колизии. Но може би и защото съм роден в едно малко врачанско село - Фурен се казва. Живеех с чувството, че съм селянин, докато най-неочаквано преди две години се натъкнах на една географска карта от Второто българско царство. Оказа се, че Фурен бил един от десетте най-големи градове крепости в царството. За момент си представих, че ми връщат крепостта след реституция. Замислих се: дали пък Иванко, убиецът на Асеня, не е отсядал в моята крепост? Освен това ужасно се смутих, като си представих, че куманите от крепостта ще бъдат принудени да си купуват стрели от битака - ментета, без съмнение, което силно ще застраши сигурността на крепостта. И понеже напоследък се говори твърде много за корупция, реших да пусна всенародна подписка за възстановяване на Лобната скала на крепостта. Очаквайте скоро да обявя в медиите номерата на банковите сметки. Съвсем съм сигурен, че това, което законодателната, изпълнителната и съдебната власт не могат да направят, ще бъде осъществено от моята Първа частна лобна скала! <br /> <br /> <strong>- Усетът ти към хумора наследен ли е, или ти си го разви?<br /> </strong>- Йоан Златоуст е казал &ldquo;Смехът е даден на човек, за да не се изплиска душата му&rdquo;. Аз пиша фантастика и хумор. Вярвам, че и двете ни правят по-добри. <br /> <br /> <strong>- Кои от творбите си най харесваш?<br /> </strong>- Най-добрата ми творба е дъщеря ми Боряна.<br /> <br /> <strong>- Как е в момента нашего брата пишещия?<br /> </strong>- Обречен е на изчезване. Хонорарът за едно написано стихотворение е 10 лева. И вземат ли му данъците, остават 8 лева. А за своите книги просто авторът трябва да си намери пари, за да ги издаде. И понякога си мисля няма ли българската азбука да изчезне, не знам. Неграмотните у нас се увеличават за сметка на имотните. <br /> <br /> <strong>- Говори се, че младите студенти от НАТФИЗ търсели под дърво и камък пиесата ти &ldquo;Кукер кабаре&quot; - тя част от &quot;сериал&quot; кабарета ли е?<br /> </strong>- Да, появи се такъв вопъл във Фейсбук. Но &ldquo;Кукер кабаре&rdquo; не е секретно произведение. Всеки, който ми се обади, ще получи пиесата. &ldquo;Кукер кабаре&rdquo; се игра в Държавния сатиричен театър. В края на 20 век. И тъй като в интернет се разпространява Монологът, който бях написал за Георги Калоянчев, вероятно това поддържа интереса към него. А що се отнася до кабаретата, аз наистина създадох повече от 10. <br /> <br /> <strong>- Вкъщи смеете ли се?<br /> </strong>- Един аржентински карикатурист беше казал, че &ldquo;хуморът е единственият начин човек да бъде тъжен&rdquo;. Затова не съм от хората, които създават хумор за &ldquo;домашно ползване.&rdquo; Пък и проблемите, които валят над главите на всички ни, ни правят ужасно сериозни... Ето, аз например съм завършил електроинженерство, а като си погледна сметката за ток, целият се наелектризирам от яд. Известно е, че токът се разпространява със скоростта на светлината - 300 хиляди километра в час. И ако някой може да ми обясни за колко време се пренася токът от трансформатора до апартамента ми, ще му ръкопляскам. А дотогава ще смятам, че сме жертва на една чудовищна далавера, заплашваща да превърне едно от великите открития на човечеството в кошмар. Но иначе непрекъснато се смея. Като чуя например, че един министър публично заяви, че ще отпусне пари, за да се асфалтира древният път &ldquo;Виа Понтика&rdquo;, без да подозира, че &ldquo;Виа Понтика&rdquo; е пътят на птиците във въздуха, по който те отлитат на юг. Разбирате ли, той ни уведоми, че ще бръкне в бюджета, за да асфалтира въздух! <br /> <strong><br /> - Разсмиваш ли жена си? Как съжителстват писател и музикантка?<br /> </strong>- Ако зададете на съпругата ми подобен въпрос, не съм сигурен в отговора й. Съпругата ми е виолистка. Целият й творчески път премина в Софийската филхармония. Като разбрах, че и Моцарт бил виолист, я оцених още повече. И всеки ден благодаря на Бога, че е до мен и че ме търпи... Но и за двама ни не знам дали това, че се събрахме, беше най-разумното, защото народът твърди, че &ldquo;цигулар къща не храни&rdquo;, а пък &ldquo;шутовете&rdquo; никога не са били обичани. <br /> <br /> <strong>- Кои личности са били важни за теб в живота ти? <br /> </strong>- Много са. Обичам Иван Вазов и неговото стихотворение: &ldquo;Люби, люби, що стоиш/Младостта е скъпа./Днес е пролет, утре виж/зимата настъпва!&rdquo;.<br /> <br /> Животът ми премина в редакция &ldquo;Хумор, сатира и забава&rdquo; на Българското национално радио. И, разбира се, с големите актьори комици на Държавния сатиричен театър... В дома ми над бюрото, където пиша, стоят няколко малки фигурки, издялани от маслинено дърво. Исус, яхнал магарето, влиза в Йерусалим и фигурките на трите влъхви, които се появяват във Витлеем при неговото раждане... Подарък са ми от Татяна Лолова и Георги Парцалев след едно тяхно гостуване в Израел. В първото кабаре, &ldquo;Госпожице, да му отпуснем края&rdquo;, написах за Георги Калоянчев &ldquo;Монолог за времето&rdquo;. Монологът на бай Люлин.<br /> И той всяка вечер караше публиката да плаче... За живота си. За себе си. За това, че им е хубаво. За това, че театралният гений на Калоянчев милваше душите им с нещо много българско и много истинско. Помня, че след едно представление турският писател Азис Несин дълго му се покланя с навлажнени очи.<br /> <br /> Ами Татяна Лолова! Това невероятно чудо на българския театър. На премиерата Първата придворна дама в &ldquo;Цар и водопроводчик&rdquo; бе със счупен крак. И танцуваше. Същото се повтори и на една наша среща със зрители в София. Имаш чувството, че на сцената се появява чудо, което улавя целия салон в шепите си и прави с него каквото поиска. Тя е едновременно и Шехерезада от &ldquo;Хиляда и една нощ&rdquo;, и Жулиета, и Лейди Макбет. С една дума, с поглед може да направи такъв театрален етюд, че да ти спре дъха. Ами Георги Парцалев! Инструмент, създаден от природата, за да прави смях. И всичкото това придружено с 9 семестъра изучаване на медицина в университета. Направихме с него &ldquo;Кафе... с автограф&rdquo;. Спомням си един негов разказ, казали му, че ще разрушават родната му къща. И той се обадил в общината на град Левски с молба да срутят къщата с няколко дни по-късно. Отива с майка си, измиват дъските на къщата, белосват я, за да я съборят бяла и чиста. Не искам да забравя и моя приятел Никола Анастасов. С него объркахме фолклора на шопите...<br /> <br /> &ldquo;Ако искате да живеете по-дълго, умирайте от смях по-често&rdquo;, обича да казва той. На една негова снимка усмивката му така искри, че всяко шампанско би могло да му завиди... За 50-годишнината на Кольо изпратихме призовка на Тодор Живков да се яви в съда като свидетел по делото на Никола Анастасов. Всички твърдяха, че ще ни арестуват, но той прояви чувство за хумор и нещата се разминаха.<br /> <br /> За Стояна Мутафова написах пиесата &ldquo;Черни очи за случайни срещи&rdquo;, а Невена Коканова изигра в пиесата ми &ldquo;Преди последния спектакъл&rdquo; последната си театрална роля в този живот... Това са актьорите от незабравимото поколение на Държавния сатиричен театър! Аз ги наричам: ВЛАДЕТЕЛИТЕ НА ПЪРВОТО БЪЛГАРСКО ЦАРСТВО НА СМЕХА.<br /> <em><strong><br /> <br /> <br /> Савка ЧОЛАКОВА</strong></em>