Учебниците по история гъмжат от фалш и неистини, а внуците ни трябва да знаят истинските факти за събитията, за да си изградят представата за тях, твърди докторът на историческите науки
<em>Проф. Милен Семков е роден през 1934 г. в град Тетевен. Завършва &ldquo;История&rdquo; в СУ &ldquo;Св. Климент Охридски&rdquo;, през 1962 г. става асистент по Нова и съвременна история. От 1972 г. е доцент, а от 1986 г. - професор в Историческия факултет на Софийския университет. От 1968 г. е доктор по история, а от 1985 г. - доктор на историческите науки. Автор е на фундаменталното изследване &ldquo;Фашизмът&rdquo;, &ldquo;Записки по съвременна история&rdquo;, &ldquo;Двадесети век - диктатура и демокрация&rdquo; и др.<br /> </em><br /> <strong>Проф. Семков, готвим се да набавим нужните учебници на нашите деца и внуци за учебната година. Смятате ли, че днешните учебници по история са достатъчно надеждни?<br /> </strong>- Колкото нескромно да звучи, в моя учебник за Х клас за история и цивилизация има научна истина върху съвременната история, подредена с факти, събрани от многобройни мои изследвания и специализации в чужбина, от контактите ми с безброй много колеги в чужбина. За съжаление в днешните учебници по история продължават полуистините. Не съм рецензент, но по въпроса например за Втората световна война, около пакта между Рибентроп и Молотов, кога започва Втората световна война за Съветския съюз и Сталин, дали е бил подготвил нападение срещу Германия, за Ялтенската подялба на Европа - има много неточности от историческа гледна точка, да не говорим за тоталитаризма, за обстановката в Съветския съюз и в България след Втората световна война - гъмжи от факти, които са фалшифицирани. <br /> <strong><br /> Какви полуистини се тиражират днес в общественото пространство?<br /> </strong>- За т.нар. борба с организираната престъпност. Поддържа се от настоящето управление една голяма лъжа, че е затворена границата за контрабанда, една голяма част от тези пари отиват направо в политиците, които ни ръководят. За съжаление те са начело на организираната престъпност, за жалост държим всички печални рекорди в обединена Европа.<br /> <br /> <strong>Накъде върви историята в наше време? А в близко бъдеще? <br /> </strong>- Да се наблюдава какви са очакваните и неочакваните проблеми, които възникват днес у нас и по света. Кой е очаквал такава криза в глобален мащаб! Или пък ислямските претенции да наложат една религия по цял свят и своя начин на живот. Някои определят исляма като модерен фашизъм, според други последователите на екстремния ислям излизат извън своя Коран и се опитват да наложат своя доминация &ndash; нещо, което е извън вярата им дори. Светът се движи към тази глобализация. Имаме надежди да се обединяваме, да превърнем Европа във водеща икономическа сила, но същевременно влияят традициите, наследените представи. Светът от икономическа, от научно-техническа гледна точка се движи към технически постижения, но същевременно с това те заплашват живота. Да гледаме с тревога към бъдещето.<br /> <br /> <strong>Как живеят днешните пенсионери?<br /> </strong>- Роден съм през 1934 г. в Тетевен, завърших гимназия там от 1958 до 1962 г., бях учител, баща ми и майка ми бяха учители. После завърших история в СУ &rdquo;Кл. Охридски&rdquo;, станах университетски преподавател. Преминах през всички степени на научната кариера. Имам 43 години стаж като висшист. В момента с моята пенсия и с тази на съпругата ми много трудно връзваме двата края. За да си купя книгите, които ме интересуват, трябва да се лиша от някои неща, да не говорим за другите задължения. Много е трудно за пенсионерите днес.<br /> <br /> <strong>Кажете като историк как да възпитаваме децата си в патриотизъм?<br /> </strong>- Имам три деца и една правнучка. Моята племенница със своя съпруг, университетски преподавател, емигрираха в чужбина, защото не можеха да си плащат парното. Прокрадва се чувството, че там, където е добре, там ти е родината. За съжаление не мога да го приема, но много хора отиват към тази мисъл. А трябва да се пазят корените, да не забравяме нашите национални традиции. Не трябва да забравим корена и произхода си.<br /> <br /> <strong>Разкажете за семейството си... <br /> </strong>Съпругата ми Мария е историчка, беше учителка в родния ми град Тетевен, после редакторка. Имам три деца - Наталия, Семко и Зорница &ndash; Наталия е философ историк, Семко е професионален шахматист, има множество победи на световно ниво, Зорница е историчка, учителка. От тях имам пет внука и една правнучка, Емма, внучка на дъщеря ми Наталия. Тя е на 3 годинки, баща й е прекрасен унгарец.<br /> <br /> <span style="font-size: xx-small"><strong>Едно интервю на Дора ВУЧКОВА</strong></span>