Така най-приближените до Апостола купуват индулгенции за “сносен” живот като рая – не искат торби с жълтици, земи и гори
<em>Светозар Казанджиев е роден на 19 октомври 1952 г. в с. Гълъбово, Смолянско. Автор е на повестта &ldquo;Сълза от Сухото дере&rdquo; (1993), &ldquo;Валя Балканска &ndash; глас от вечността&rdquo;, претърпяла четири издания, &ldquo;Земя, погалена от Бог&rdquo; (2002), отличена с награда на СБП, &ldquo;Неповторимата&rdquo; &ndash; книга за народната певица Надежда Хвойнева, &ldquo;Прокълнат и благословен&rdquo; (2004) - повест за Йордан Дрянков от с. Ковачевица, открил светилището на Кръстова гора в Родопите през 30-те години на ХХ век и разстрелян като &ldquo;враг на народа&rdquo;, &ldquo;Ела до мен&rdquo; и др. &ldquo;Последната изповед на Апостола&rdquo; получава Националната награда на името на Николай Хайтов през 2009 г. Член е на СБП. Председател е на Дружеството на писателите в Смолян.<br /> </em><br /> Докато авторът на &ldquo;Диви разкази&rdquo; отдава последните години от живота си в търсене гроба на Апостола и остава донякъде неразбран, землякът му дълго време се рови из архивите &ndash; жена му е библиотекарка. Пъзел по пъзел донарежда последните дни от житието-битието на Дякона Левски, преди да увисне на бесилото. Фактите се оказват умопобъркващи, стряскащи, срам и резил за всинца ни.<br /> <br /> Репортер на &ldquo;Над 55&rdquo; присъства на Казанджиева сказка в кърджалийското читалище &ldquo;Родопски фар&rdquo; в кв. Гледка. След чутото ищахът му за интервю &ldquo;дава заето&rdquo;. С риск да разочароваме читателите си резюмираме част от &ldquo;Последната изповед на Апостола&rdquo; и шокиращото откровение на автора й.<br /> <br /> &ldquo;В навечерието на Коледа 2008-а ми се обажда мой професор от СУ &ldquo;Св. Климент Охридски&rdquo;, преподавал ми е история &ndash; името му умишлено няма да спомена, а защо &ndash; ще стане ясно по-късно. Казва ми: &ldquo;Светозаре, така и така си набрал скорост в патриотичната тема, защо не се включиш в нашето движение. От три години се борим да &ldquo;умием петното&rdquo; от челото на поп Кръстьо, предал Левски.&rdquo; <br /> <br /> Поканата ме амбицира да изчета доста неща. Така попаднах на писмото на една баба до Дякона: &ldquo;Сине, сънувах те снощи, че са те заловили и са ти отрязали ръцете. Недей да отиваш в Ловеч! Там ще те заловят!&rdquo; И Левски изпраща свой млад сподвижник да види каква е там ситуацията. Агентът му се връща и докладва: &ldquo;В Ловешкия революционен комитет цари пълен хаос. Всеки обвинява другия, че е предал другарите си, и всички са по твоите дири. В дъното се вижда твоето бесило, Дяконе, не моето!&rdquo;<br /> <br /> Ще спестим подробностите как Левски стига до турския съд в София. По-важни са разкритията за подлостта българска.<br /> <br /> Едва ли е предполагал обаче на каква низост са способни най-верните му акрани. <br /> <br /> <span style="color: #800000"><u><strong>Подобно пъклено дело не съществува и в Дантевия &ldquo;Ад&rdquo;<br /> </strong></u></span><br /> &ldquo;Страшното и тъжното е, че всеки ден по трима-четирима негови съратници са го&hellip; предавали. Молили са протоколчика да запише дословно думите им: &ldquo;Издавам го, за да ми се присвои званието&hellip;&ldquo;доносчик&rdquo;!!!&rdquo;, изравя от &ldquo;мухлясалите&rdquo; книги срамния факт Казанджиев. И доуточнява: &ldquo;Ей това нещо го няма нийде по света. Затова сме &ldquo;кофти материал&rdquo;. Каруцарският език на Бойко Борисов едно на ръка. Но ей такива сме си били от доста години назад&rdquo;. <br /> <br /> Даскал Ливо от Сопот, братовчед на Левски, даскалува в Тетевен. Секретар е на революционния комитет, където председателства Петко Страшника &ndash; Петко Посеркото, оказал се впоследствие. Ливо с часове бъхта на собствени разноски по зимните пъртини до София &ndash; ваканция е, за да се докопа до областния управител и да му &ldquo;снесе&rdquo;: <br /> <span style="color: #800000"><u><strong><br /> Ваше височество, аз съм дошел да издам всичко, що знам за революционния комитет и за моя братовчед Васил Дякон Левский <br /> </strong></u></span><br /> По нищо друго не ще го разпознаете - дясната му тръпчинка, кога има нервен тик, подскача. А там, на шията му, има бенка. Знаете, че всеки ден е бил различен. По туй ще го разпознаете!&rdquo; Де такива сегашни информатори на ДАНС.<br /> <br /> Наместникът на султана го пита: &ldquo;Даскале, какво ще искаш в замяна на това, което ми предаваш &ndash; жълтици, земя, гори?!&rdquo; Лило преспокойно отговаря: &ldquo;Нищо няма да искам! Да ми се запише само, че съм бил &ldquo;доносник&rdquo;, та когато дойде време, султанът да ме помилва.&rdquo; <br /> <br /> Казанджиев открива и шокиращия факт, че самият поп Кръстьо има личен орден от султана за&hellip; доносничество и вярна служба към империята. Той сам се хвали в една статия, отпечатана във в. &ldquo;Марица&rdquo; през 1837 г. &ldquo;И този мой професор ме кани да стана член на неговото движение и заедно да &ldquo;мием петното&rdquo; от челото на предателя?! Петно, което е лайняно, да ме извинят читателите, от краката до главата&hellip;<br /> <br /> <span style="color: #800000"><u><strong>На 11 януари Левски е осъден на смърт чрез обесване <br /> </strong></u></span><br /> През една дупчица на килията му подават купичка с фасул и къшей хляб. Колкото да е жив, за да достави удоволствие на палачите си, преди да увисне на бесилото. Четири седмици обаче никой не смее да изпълни присъдата. Защо? Да не би султанът, който трябва да резолира решението, е с вързани ръце?! Нищо подобно. <br /> <br /> Полкът на Али Саид паша пази един-единствен затворник &ndash; Дякона Левски, обезумял в самотата си. В 5,30 ч. сутринта на 19 февруари юзбашията отваря килията му и прочувствено отронва: &ldquo;Левски ефенди, свършиха се теглилата на твоя живот. Тръгваме към бесилото!&rdquo;<br /> <br /> <span style="color: #800000"><u><strong>Дяконът поема към голготата с оковани ръце, с пранги на краката и с табела на шията, на която са изписани деветте му смъртни гряха, за които е осъден <br /> </strong></u></span><br /> Когато чета някои художествени произведения, излиза, че цяла София била тръгнала след него. Нищо подобно. Шест конници начело с областния управител &ndash; неговите заместници плюс писаря, по двама турци, евреи и християни, представляват гражданството на София. Тумба циганета съпътства процесията, когато се беси някой. Дават им по една ябълка и хлебче за Бог да прости. Когато свитата стига края на София, в далечината се мержелее бесилото, отворило се като огромна врата към небето. В свитата е имало и един свещеник, поп Тодор Икономов от църквата &ldquo;Св. Неделя&rdquo;, приближен на Дякона. Той отива при обречения на смърт &ndash; та те са братя по расо, въпреки че единият го е захвърлил преди десетина години, и го пита за какво да се помоли, когато се върне в божия храм. &ldquo;Тодоре, всичко, що правим, го правим за отечеството. И това е моят голям грях. Запали една свещичка и се помоли за мен!&rdquo;, това са последните думи на Апостола. След което се качва на качето и увисва на бесилото. <br /> <br /> Из заскреженото софийско поле една обезумяла жена, облечена цялата в черно, търчи и вика: &ldquo;Стойте, чакайте, спрете!&rdquo; Мандалото обаче вече е лопнало. А почернената женица не е нищо друго, а неосвободената ни и унижавана България, завършва изповедта си Казанджиев.<br /> <br /> <em><strong>Георги АНДОНОВ, Кърджали</strong></em>