Приятелка на Димчо Дебелянов е била предвестничка на Аня Пенчева
За българите от близкото минало странно е звучал изразът секссимвол. Може би защото соцът не позволяваше да мислим в тази посока. Най-големите презентации на човешката хубост и от двата пола по онова време правеше киното. Та тъкмо от киното помним първите образци на секссимволите от отминалите десетилетия. Още през 1920 година писателят Стефан Гидиков пише студията &quot;Половата свитост на българина като основа на неговия характер&quot;. Според Гидиков свитият сексуално човек реагирал много остро и брутално или капитулирал бързо и се примирявал с чутото и видяното по този въпрос. Че нямал още голям размах нито в копнежите, нито в замислите си. Свени се да даде блясък и простор на своето битие, да се изявява самоуверено, гордо и пищно. Да се пише за сексуалния живот на българина по онова време е доста рисковано. Съществуват обаче някои черти на народопсихологията, касаещи отношението към секса, които са характерни за огромна част от българите. <br /> <br /> <strong>Дан Колов е възприет с цялата слава на спортните си победи като секссимвол. <br /> </strong><br /> Но може би е бил и такъв в очите на тогавашните дами. От 20-те години на миналия век се заговаря за две красиви българки със свои участия в зората на европейското кино. Много красиви и талантливи, тези българки са сестрите Маня и Цвета Цачеви, Ива Ваня, Мара Чуклева, Катя Лова, Надя Ножарова-графиня де Наваро, Жана Гендова и други, които имали свое участие в много европейски и американски продукции. Цвета и Маня често са бъркани и представяни като една актриса от историографите на немското нямо кино. Цвета Цачева е родена на 27.12.1900 г. в България и е по-малката сестра на Маня Цачева. Цвета е женена за големия немски актьор и режисьор Георг Александър (Georg Alexander 1888-1945). Неговото фамилно име е Luddeckens, син на големия немски театрален режисьор Georg Luddeckens. Маня Цачева е родена на 27.01.1893 г. в България. Тя е женена за режисьора Манфред Ноа (Manfred Noa 1893-1930). Има сведения, че е<br /> <strong><br /> била приятелка на Димчо Дебелянов. <br /> <br /> </strong>Двете сестри имат брат, оперен певец, известен под името Марио Парио (Mario Pario). Истинското му име е Иван Цачев - тенор в Дрезденската опера. Той е първият съпруг на легендарната оперна певица Мими Балканска. Иван Цачев и Мими Балканска са звездната двойка на София през 1919 г. Сестрите Цачеви умират във Франция, съответно Маня през 1966 г., а Цвета през 1975 г. Тези красиви българки направили завидна кариера в немското нямо кино чрез своята красота и талант, както и чрез браковете си попадат сред немския театрален и филмов елит. За съжаление у нас и до днес те са почти неизвестни. Интересни лица от българското кино започват да се появяват в средата на отминалия век. Апостол Карамитев бе не само великолепен актьор, той бе идол на цяло едно поколение. И днес се смята за уникален. По него се съизмерват днешните актьори. Той става Хамлет на своето време. За всичките си съвременници той е бил ненадминатият актьор и техен секссимвол. Днес по-младите могат да познават Апостол Карамитев единствено от ролите му в киното. От смешните комедии като &quot;Специалист по всичко&quot; и &quot;Любимец 13&quot;, през характерните за времето &quot;Утро над родината&quot;, &quot;Наша земя&quot;, &quot;Песен за човека&quot;, &quot;Героите на Шипка&quot;, &quot;Нощта срещу 13-и&quot;, &quot;Това се случи на улицата&quot;, &quot;Двама под небето&quot; - до върховите му постижения в &quot;Един снимачен ден&quot;, &quot;Рицар без броня&quot;, &quot;Бялата стая&quot; и &quot;Сватбите на Йоан Асен&quot; (цар Йоан Асен II) - все роли и филми, от които киното ни днес е много далеч. <br /> <br /> Помните ли времето, когато всички хлапета в махалата се втурваха към киносалоните, само защото за един миг в кадър влиза голата гръд на актрисата? Формите вече се набиваха повече на очи. От екрана се забелязва млад актьор - Георги Наумов, който към наше време заслужава да бъде отбелязан не само като секссимвол на онова време, но преди всичко и с присъствието си в реалния живот. Той се радва на широка популярност и зрителска любов. На екрана няма как да се забележи скромен, замечтан и романтичен образ на младеж, добре сложен, с правилни и красиви физически пропорции. Той сякаш се откроява от забързаните резки движения, характерни за тогавашната младеж, вечно забързана и вдъхновявана за труд и творчество в изпълнение на петилетния план. Съвършената външност на <br /> <strong><br /> Георги Наумов сякаш дава нови представи за красота <br /> </strong><br /> и естетически категории. Не по-малко от самото му присъствие на екрана вълнуват участията му в детски и приключенски филми, запълващи съзнанието и въображението на тогавашната младеж. Той заедно с появилия се за първи път тогава Стефан Данаилов стигат до изключителна популярност. Играят заедно в &quot;Князът&quot; (1970) и &quot;Маневри на петия етаж &quot; (1985). С първия е свързан един типично български куриоз. Георги Наумов или Чарли, както често го наричат в гилдията по името на първия му герой, става един от най сниманите актьори през 60-те години. Създава запомнящи се образи на млади хора във филмите &quot;Звезди&quot; (В Кан, 1959 г., получава специална награда на журито), &quot;Първи урок&quot; (1960), &quot;А бяхме млади&quot; (награден в Москва, 1961 - Златна награда, Варна, 1961 - Специална награда на журито, Димитровска награда, 1962 - за режисура), &quot;Кит&quot; (1969 - спрян от кината заради острата си сатира, получил нов живот двайсет години по-късно благодарение на публиката) и, разбира се, &quot;Слънцето и сянката&rdquo; (1962) - най-награждаваният български филм на международни форуми и досега (11 награди) в цялата история на игралното ни кино. Ролята на &ldquo;Момчето&rdquo; по сценарий на Валери Петров и под режисурата на Рангел Вълчанов изстрелва двадесетгодишния хлапак във висините и го превръща в истинска звезда и секссимвол много преди с този статут да се сдобие Стефан Данаилов след ролята на майор Деянов от &quot;На всеки километър&quot; (1969). Георги Наумов бе тогава нашият Ален Делон, сравняват го още с Владимир Ивашов, Хорст Бухолц - всички те негови съвременници и колеги, навлезли стремително в професията по същото онова време. Но киното постепенно го забравя.<br /> <br /> Между всички обаче като трайни вектори минаваха през времето Емил Димитров, Лили Иванова, Васил Найденов. Те си останаха ГОЛЕМИТЕ за няколко поколения. Разбира се, и секссимволи. От средата на миналия век до днес. А когато те се появиха, то беше по същото време, когато на стрелбищата бяха хиткалендарчетата с първия секссимвол у нас - Лепа Брена, а татковците с ищах целеха капачките от бира. Малко преди пукването на демокрацията се появиха и първите порнофилми - внесени нелегално и с ужасно качество, обаче - преведени на български. След 89-а първоначално плахо, а после все по-напористо секскултурата започна да се загнездва у нас. Появиха се първите стриптийззаведения. И еротични видеотеки. Излязоха първите порносписания. По-късно ни пуснаха и кабелна. Отворихме се и на интернет и влязохме в порносайтовете. Цялата тази свобода, по-точно &ldquo;слободия&rdquo;, разми границите, коригира завинаги критериите ни, промени тотално представите ни. Секссимволите на новото време се сведоха до житейски атрибути, от които се нуждаем като кафето и цигарата сутрин, но не присъства в духовните ни пространства. Там и без това всичко стана оскъдно. Затова формите започнаха да надуват подобно балони своето значение. Колкото по-големи форми, толкова по-забележими. <br /> <br /> <strong>Силиконовата сюрреалност брутално измести естетиката на природната надареност</strong>.<br /> <br /> Няма съмнение, че нещата се променят. Последва процес на глобализация на секскултурата и ние, щем - не щем сме част от него. Новата секскултура нахлу тотално навсякъде. Долната граница на започването на полов живот се снижи с много бърз темп. Новите хора искат да гледат, слушат и четат за секс като част от битовата си култура. Новото време създаде своите герои и своите секссимволи - от Азис, Глория, Соня Васи и цялата поредица от секссимволи в шоубизнеса. Нашенски сапунки показаха днешните представи за секссимвола &ndash; Христо Шопов, Ники Илиев, Елена Петрова, Калин Врачански, Асен Блатечки карат хората да се тълпят пред телевизора. Те показаха дискретна физическа обикновеност и повече реалистични образи на новите диви бунтари. На всеки по-популярен в България започнаха да му лепват етикета &ldquo;секссимвол&rdquo;, обаче към никого не хвърлят бикини или сутиени, както правеха някога някъде на Запад. Просто някой се появява, блясва за кратко и угасва набързо. Други пък се кълнят в сексидола си Бербатов. Страсти разни. Нашето време на 10-те от ХХІ век роди новите всепризнати секссимволи. Политиката започна да се възприема като еротична зона. А интимният живот на избраните повечето хора приемат за причина на собствен ерогенен гъдел. Ако някога братята Кенеди бяха възприемани освен като символи на демокрацията и като секссимволи, в наше време те си имат свои приемници. И тъй като в политиката обикновено се включват хора с по-голям обем енергии, тази именно физическа конкретност и емоционална възбудимост превърна част от политиката в еротична зона. За известно време някои мъже от новия политически елит стават и секссимволи - като Бойко Борисов, Георги Първанов, Емил Кошлуков, Стоян Ганев, в неговата партия се видя френетична женска фенгрупа. С времето и те станаха по-малко интересни на масовата публика. Тяхното място замени пикантните истории за политическите мъже с такива на банкери, спортисти, въобще на богати и мускулести хора. Медиите представят предимно критериите за женски сексапил &ndash; секси глас, поглед, крак, тяло, за да се формират новите секскритерии. Актриси зареждат екрана с невероятни дози еротика и сексапил, създават мода само с начина, по който показват силиконовите си устни или пищния си бюст. Представят се образи на развратници и девственици едновременно, на ангели и чудовища, неземно красиви и съвсем обикновени, майки и любовници, победителки и жертви в любовта. Новите богини, от които обществото има нужда. Театърът създаде техните образи с грим, светлина, имидж на филмови звезди, продукт на една нови илюзии. Те напомнят поединично за фаталната жена на ХХ век Марлене Дитрих, на русия ангел Мерилин Монро, която с едно движение на миглите променяше атмосферното налягане около себе си, на Бриджит Бардо, която от екрана спонтанно напомняше за първичния грях, на Мадона &ndash; субпродукт на високите технологии и на супердинамичните духовни магистрали. Нашите актриси от сцената и екрана падат, стават, страдат и се радват и си остават с несломима женственост. Божидар Димитров много добре го обяснява: &quot;По българските земи са живели много народности и още повече са преминавали оттук. Генетичният фонд е изключително разнообразен и затова българските жени са най-хубави, а българските мъже са най-умни.&quot; Някъде някога по света забелязват уникалния облик на българската хубост, а тя като че повече се вписва в нашата народопсихология, отколкото неясния като вплътен критерий, или като нашенска природа представа за някакъв си сексапилен идол.<br /> <br /> <em><strong><br /> Дора НИКОЛОВА</strong></em>