10 декември, 12:48

Приемът на имуномодулатори е нож с две остриета

Не трябва да обвиняваме нарушения имунитет за всичките си болести.
прочитания: 6054 | коментари: 0
През последните години имуномодулаторите добиха голяма популярност, особено по време на простуди, грип, епидемии, защото те са средства за повишаване на имунитета. А и повечето хора ги смятат за абсолютно безопасни. Поради тази причина ги приемат, без да се замислят дали в крайна сметка те нямат противопоказания. Специалистите обаче казват, че е най-добре да укрепваме имунитета си с по-простички природни средства. А преди да започнете да приемате имуномодулатори, е добре да си направите изследвания.

В днешно време е прието за всичките си болести да обвиняваме имунитета. Но имунната система не е толкова проста и праволинейна. Дори лекарите само предполагат по какъв начин действа и реагира тя. Вярно, че съвременната реалност не е никак утешителна - лоша екология, стресове, хиподинамия, нерационално хранене, вредни навици и прочее. Съответно, това разколебава защитната ни система, но далеч не всички болести се развиват поради тази причина.

Затова специалистите са уверени, че преди да се назначат имуномодулатори на болния, е желателно, дори задължително, да се проведе допълнително изследване.

Много лекари предписват имуномодулатори ей така, “на око”, обосновавайки се с това, че тези средства не са отровни. Значи, ако не помогнат, няма и да навредят. Но истината е, че за да бъдат назначени, трябва да са съобразени с имунограмата, тъй като оказват системно въздействие върху имунитета.

Какво трябва да се вземе предвид при избора на конкретното имунотропно лекарство?

За да има право да предпише това лекарство, лекарят е длъжен:

- да има в ръцете си изследвания на имунния статус на болния;
- да се обоснове защо препоръчва този препарат, но за това обосноваване да има клинични и лабораторни данни;
- да бъде запознат с критериите за ефикасност и безопасност на такива препарати.


И все пак най-важното условие за успешния подбор на имуностимулатора, това е опитът на специалиста. С други думи, на пациентите им остава да се уповават само на това, че в своята практика лекарят неведнъж е назначавал такъв препарат и е отлично запознат с последствията от неговото действие.

Ако лекуващият лекар няма подобен опит, тогава е по-добре първо да се консултирате със специалист и тогава да пиете лекарството.

Натрупаният клиничен опит от прием на имуномодулатори говори за това, че благодарение на тези средства действително се постига по-бързо и ефикасно излекуване на широк спектър болести. Обаче повечето препарати, използвани в имунологията, са се появили само преди 10-15 години и не са проведени изследвания за тяхната безопасност в по-продължителен период. Затова имуномодулаторите трябва да се приемат с изключителна предпазливост и в никакъв случай самостоятелно.

В днешно време показанията за прием на имуностимулатори са много размити. Никой не може категорично да твърди, че да, вие може и трябва да приемате такива препарати. Но въпреки това,съществуват няколко важни правила, които лекарите трябва да спазват, когато назначават такива лекарства.

А вие трябва да бъдете нащрек в следните случаи:


Ако лекарят бърза да ви предпише имуномодулатори, преди да е препоръчал традиционното лекарство за една или друга болест. Защото имунокоректорите спадат към лекарствата от “втори подбор”. Те следва да се приемат само при неефикасност на основното лечение или при липса на стандартна терапия.

Ако докторът се ръководи единствено и изключително от това, че болният показва лоши резултати при имунния анализ, т.е. имунограмата. Това е неговият единствен мотив. А всъщност докторът трябва да се ръководи не от цифрите на имунограмата, а от това как протича болестта.

Ако той ви предписва много продължителен курс на прием на имунокоректори за профилактика на едни или други заболявания. Тези лекарства не трябва да се приемат профилактично повече от две седмици.

Ако сред препоръчаните имуномодулатори има два или няколко препарата с еднакво действие. Не трябва едновременно да се използват няколко еднакви по действие препарата.

Ако лекарят, който е предписал на болния имунотропно лекарство, не настоява за повторен контролен преглед.

Запомнете!
Ако имате желание да укрепите своята имунна система, най-добре е да го правите с общодостъпни средства: яжте лук и чесън, пийте шипкова настойка и отвари от лекарствени билки, приемайте витамини, бъдете по-често на чист въздух и се занимавайте с физкултура.


Внимание!
Преди две години била проведена анкета, която изяснила кои специалисти най-вече назначават имуностимулатори. Оказало се, че 20 на сто са терапевти, 14 на сто - педиатри, 12 на сто - хирурзи, и 10 на сто - гинеколози. Лекарите от другите специалности препоръчват тези препарати в редки случаи - в един до 4 на сто от всички предписания. Но най-учудващото, което показала тази анкета, е това, че алерголозите-имунолози предписват лекарства за корекция на имунитета само в един на сто от случаите.


Наскоро след провеждане на подробно изследване на група често боледуващи деца стана ясно, че само половината от тях имат нарушен имунитет. При 40 на сто беше открита бронхиална астма, а при останалите 10 на сто болестите бяха свързани с особеностите на дихателната система.


Как да повишим имунитета си без лекарства

Ако искате да сте здрави, променете начина си на живот. Кажете “не” на лежането на дивана, правете физически упражнения и бъдете често на чист въздух. Стресът е основен враг на имунитета, не се притеснявайте за щяло и не щяло, недейте да нервничите за дреболии. Търсете положителните емоции.

- А укрепването на имунитета трябва да започне, разбира се, с храненето.

- Витамини и минерали. Най-важни за имунната система са витамините А, В5, С, D, F, PP. Всякаква растителна храна, особено с жълт и червен цвят, съдържа бета-каротин - моркови, пипер, домати, тиква. А тези бета-каротини се преобразуват във витамин А в организма. Витамин А и каротините отговарят за силата на имунната реакция към нахлулите антигени. Основните източници на витамин С всеки ги знае - черна боровинка, шипка, цитрусови плодове, магданоз, кисело зеле, лимон. Дефицитът на този витамин намалява скоростта на изработване на антитела. Ако той постъпва достатъчно с храната, това е гаранция за изработване на пълноценни имунни клетки. Витамини от групата В съдържат семките, пълнозърнестият хляб, ядките, бобовите продукти, пшеничните кълнове, гъбите, сиренето. В ядките и семките, както и в кълновете има много витамин Е - антиоксидант, защитаващ клетките от увреждания. Друг източник на витамин Е е нерафинираното растително масло. Минералите: селен, цинк, магнезий, калций, желязо, йод, манган. Ядките, бобовите продукти, семките, булгурът, какаото и горчивият шоколад съдържат най-много минерални вещества.

- Храненето: пълноценни белтъчини - месо, риба, бобови продукти. Месо или риба трябва да се ядат всеки ден, а фасул, грах или леща - 1-2 пъти в седмицата; плодове и зеленчуци - моркови, цвекло, зеле, фасул, ряпа, червен пипер, нар, стафиди, сини сливи, зарзали, ябълки, червено грозде, хрян, чесън, лук; морски продукти - ненаситените мастни киселини в тях силно повишават защитните сили на организма; продукти, съдържащи калий - картофите и ядките; киселомлечни продукти - особено тези, които съдържат живи бактерии; зеленият чай. Особено полезно е колкото може по-често да включвате в менюто си броколи, моркови, млечни продукти с биодобавки, киви, тиква, сьомга, орехи, зехтин, месо от пуйка, цитрусови плодове. Добавяйте повече магданоз, копър и целина в ястията си.

- Пробиотици - полезно е да ядете повече продукти, увеличаващи растежа на полезните бактерии в организма. Най-известни природни пробиотици са кромид лук, праз лук, чесън и банани.

- Даровете на природата - женшен, сладник и други природни натурални средства. Приготвяйте си настойки и отвари от тях с профилактична цел.

- Закаляването - плуването, обливането и контрастният душ помагат да укрепнете. Редувайте високите и ниските температури - това е забележителна тренировка на имунната система. Банята и сауната също закаляват. Всъщност, обикновените хора, които нямат възможност да ги посещават, могат да се доверят на контрастния душ - наистина прекрасно средство. Не забравяйте след това енергично да се разтриете с влажна гъба или с по-груба кърпа.

- Активният начин на живот - полезни са физическите упражнения, гимнастиката, аеробиката, фитнесът, бягането, плуването.
Добави в Facebook



0 коментара

Напиши коментар