Пари има, хора за работа няма. Тотю Младенов е наш човек, вярвам на ГЕРБ, твърди 76-годишният мостостроител
<em>Бай Дамян Илиев, големият български строител, вдигнал десетки национални обекти, най-известният мостостроител през годините на социализма, няма нужда от специално представяне пред читателите. Подвизите на чешита, роден през 1934 г. в с. Котеновци, Берковско, са многократно описвани, а документалистът Христо Ковачев му посвети специален филм &ldquo;Дамян&rdquo;. Сега обаче бай Дамян олицетворява целия десетилетен гняв на среброкосите, които построиха нова България и с ужас гледат как я разграбиха и съсипаха новоизлюпените псевдодемократи за има-няма две десетилетия.</em><br /> <br /> Нарича БКП &ldquo;мръснишка партия&rdquo;, заговори ли за политика, цял се разтреперва. Всичко е агентура, твърди Дамян Илиев, и е убеден, че от 30 г. КГБ програмирано води социализма към капитализъм. След Десети ноември 1989 г. се записал в &ldquo;Екогласност&rdquo;. Нарича се &ldquo;13-ият демократ&rdquo;, защото бил на 13-о място в списъка на членовете. Демокрацията обаче не била това, което очаквал. &ldquo;Навремето за 10 г. направихме 17 моста, а сега - нищо. Защо трябва да ми оберат апартамента, да ми вземат колата и на тия години да обличам пак рубашката? Искат да ме пречупят! Опрели сме о стена, път никакъв, всеки се спасява поединично, затова създадох тоя съюз, пък да става каквото става&rdquo;, говори с плам майсторът. <br /> <br /> <strong>Бай Дамяне, кажи ми как си представяш на тия години и на тоя хал, на който сте повечето пенсионери, че ще влезете в парламента и ще почнете да творите закони, да решавате бъднините на отечеството? Държава на пенсионери, управлявана от пенсионери &ndash; накъде отива такава държава? Вярваш ли, че имате сили да го направите? </strong><br /> - Вярвам! Създал съм тоя Отворен пенсионерски съюз, защото наистина е отворен за всички съмишленици, и вярвам в каузата ни! То и сега има пенсионери, които ни управляват &ndash; виж Гиньо Ганев например, да не изреждам други. Как си го представям? Не си го представям, аз работя за тази кауза 21 години! Не съм влязъл в Народното събрание, щото досега да съм умрял от рак! Това е престъпно Народно събрание!<br /> <br /> <strong>Е, как ще управляваш, ако не влезеш в парламента тогава?</strong><br /> - Аз няма да вляза, обаче ще намеря честни, верни и добросъвестни хора, които ще лобират за нашата кауза, за решаването на проблемите на пенсионерите в България. Защото сега БКП/БСП плаща на всичките &ndash; като почнеш от Гърбузанов, та стигнеш до Цветан Минков! Всичко това е на БКП мафията! На БАП вярвам, на ГЕРБ вярвам, вече сме вкарали пет-шест души в парламента, в управлението.<br /> <br /> <strong>Кого например?</strong><br /> - Е, сега няма да ги изреждам, щото... ами Тотю Младенов например е наш човек!<br /> <br /> <strong>И като начало какво смяташ да правиш?</strong><br /> - Сега подготвяме комисия от девет човека, бивши председатели на комисии, министри и специалисти по мостовете и по пътищата, като целта е да предизвикаме срещи и да предизвикаме проверка къде отидоха парите за мостовете на България и защо се разкапаха тия мостове. И ще им търсим съдебна отговорност за всеки похарчен лев!<br /> <strong><br /> Кои пари, от еврофондовете или от държавата?</strong><br /> - Аз сега за парите няма нищо да говоря конкретно, това е много сложно, само ще ми развалиш материала с твойте въпроси. Сега с комисията, която уточняваме, ще проверим кои прибраха парите, кои ги препраха, на какво ги направиха и за всеки похарчен лев ще търсим точна сметка &ndash; но това е дълга история, като проверим всичко, тогаз ще говоря. Сега искам, макар със закъснение, да поздравим строителите на България с техния професионален празник, бившите строители, сега пенсионери, и да им кажем да се гордеят и да се радват, защото това, което те сториха за страната, никой не е надминал! Всичко построено от тях и сега се ползва, направеното стои и няма равно на себе си! Или както казваше шефът на Главно управление на пътищата Иван Спасов навремето: Има го бай Дамян, ще има мост, няма го бай Дамян, няма да има мост! <br /> <br /> <strong>Кажи защо не се строят сега мостове?</strong><br /> - Ами защото няма хора!<br /> <br /> <strong>Хора или пари няма?</strong><br /> - Пари има! 350 милиона лева дадоха за Аспарухов мост да падне, а той не падна, но ще падне, защото работи на стегнати болтове и сега в момента има нужда от бай Дамян! Аз съм го стегнал и съм го оставил, аз съм предупредил, става дума за планово-предупредителни ремонти...<br /> <br /> <strong>Добре де, няма ли кой да те чуе?</strong><br /> - Какво да чуят, те си го знаят! Може ли аз да искам 40 млн. лв. и не само да стегна моста, ами и да го боядиша, а те земаха 350 млн. лв., без да го пипнат! <br /> <br /> <strong>Дай по-меко да говорим, все пак няма нито улики, нито пък доказателства за престъпления...</strong><br /> - Нема меко, нема леко, има бай Дамян, така са нещата! Едно момче, дето го направихме първия кмет след Десети, Сашко Каракачанчето, ме пита тогава навремето - бай Дамяне, ти си написал една молба, че мостът &ldquo;Чавдар&rdquo; в София, дето минава тролеят, ще падне, как така ще падне, бе? Я да идем да видим! И сега още ботушите стоят у нас, отидохме и видяхме. И го направихме &ndash; половин мост, така си и остана! Едното платно е направено, другото не, та има там скъсани едни работи и той се държи на честна дума...<br /> <br /> <strong>Колко големи моста се нуждаят от сериозен ремонт в България, защото са опасни?</strong><br /> - Всички мостове са в отлично състояние, има само два, които са в падащо положение &ndash; Аспаруховият, като му стегна болтовете, е като момиче, нищо му няма. А единият опасен е у Видинско, в Роглец, закарах един метален мост, та го сложих за единица време в с. Бело поле на река Лом, стоманобетонната конструкция, той е най-опасният мост за падане. Другият мост за падане, той сигурно е паднал вече. Та преведоха едни 15 хил. лв. да направя документ кои мостове ще падат и кои да се укрепят...<br /> <br /> <strong>Не разбрах много-много...</strong><br /> - Абе, какво има да разбираш ти, то ония горе трябва да разберат! Основната ми идея е, че трябва да има една група специалисти, която да прави планово-предупредителни ремонти, да следят за състоянието на мостовете. Щото мостовете си искат майстора! То и държавата си иска майстора - за това работим ние сега! Ей един мой приятел вика: Бай Дамяне, тръгвай напред, води ни! И аз какво да правя &ndash; тръгвам!<br /> <em><strong><br /> Едно интервю на Надя СТАМБОЛИЕВА</strong></em>