ОТ УПОР
• Тодор Янакиев искал среща с Тодор Живков, за да му разкаже за далаверите в ^Балкан^
• Бащата на Милен Велчев бил всепризнат некадърник, никой не искал да лети с него, разкрива пилотската щерка Немова

Истинската причина за самолетната катастрофа на 21 декември 1971 г., при която загина Паша Христова, е, че искаха да убият баща ми, заяви пред ШОУ дъщерята на втория пилот Тодор Иванов Янакиев - Ани Немова.
Пред репортер на вестника тя извади на бял свят сензационни подробности за трагедията.
Ани Немова живее в софийското село Равно поле. Жената ни посреща видимо притеснена. Най-после е решила да говори - явно след дългогодишна вътрешна борба. Тодор Янакиев в момента е обездвижен след трети инсулт. Трудно комуникирал, споделя Ани, но все още можел да говори по темата.

- Разбрах, че баща ви е бил втори пилот във втория екипаж на същия самолет, който се е возил с пътниците?
- Да, такава е била практиката. Тодор Иванов Янакиев е бил втори пилот в екипажа, който е трябвало да бъде съпътстващ по време на злополучния полет. Около час преди полета обаче от Държавна сигурност се получава заповед Янакиев да не лети с този полет.
- Каква причина е изтъкната?
- Баща ми беше прям човек и не мълчеше пред никой. Беше личен адютант на генерал Захариев, шеф в авиацията, и само поради тази причина не го бяха изхвърлили от системата. Проблемите на баща ми започнаха след посещението му в Държавна сигурност през 1970 г. Той поискал среща лично с Тодор Живков, за да му разкаже за далаверите в ^Балкан^. А по онова време машинациите бяха огромни. Става дума основно за кражби в Русия, където караха плодове, и за арабските страни, където се е търгувало и с агнета. Имало е черни полети и кражби и на пари. Той не можеше да приеме, че от 13 - 15 тона товар всеки път при разтоварването се “губеха” по 2 - 3 тона без никакви последствия. Бащата е споделил намеренията си с генерал Захариев, който го е предупредил, че това може да има тежки последици за него. Но Янакиев продължава да търси начин да се види с Тодор Живков. Тогава от Държавна сигурност решават да го очистят. Първата стъпка към този план е сплашването.
- С какво?
- Естествено, най-лесният начин е да се инсценира катастрофа. През злополучната 1971 г. е имало три катастрофи с “Ил-18” - в Цюрих, в Бели Искър и в София. При първата от тях самолетът е трябвало да бъде пилотиран от Янакиев, но го свалили в последния момент. Един вид - сега отърваваш кожата, но следващия път няма да можеш. Той обаче явно не проумял заплахата и продължил да търси среща с Тодор Живков. Наложило се цялата операция да се повтори отново и последвала катастрофата в Бели Искър, а след това на летище София - с българските артисти. При катастрофата с Паша Христова отново в последния момент Янакиев е свален от самолета. Катастрофата е целяла да го сплаши и да му затворят устата. Жертваха толкова хора само за да го накарат да замълчи.
- Трудно е да се повярва!? Да се угробят толкова хора заради едно сплашване!? Няма ли друг начин?
- Не знам имало ли е, нямало ли е. Не съм специалистка по тайните служби. Тази версия, която аз ви казвам, не е плод на моята фантазия. За нея говори и певецът Борис Годжунов. Знаете, че той оцеля, и това коства здравето му. В едно свое интервю той казва, че от свой приятел в МВР е научил, че катастрофата е целяла смъртта на втория пилот. Толкова са били назрели вече нещата с далавери около черните полети, с пари и кражби в Мека и Африка, че този пилот е поискал среща с Тодор Живков, за да разкаже как стоят нещата. И понеже мафията начело с някои генерали е надушила, са решили да го ликвидират, обяснява Годжунов.
- В официалното разследване като причина за катастрофата се сочи пилотска грешка?
- Естествено, причината за пилотска грешка е смешна. Машината не е била облетяна след ремонт и проблемът е бил в управлението, механичен, а не плод на човешка грешка. Факт, че и до ден-днешен няма наказани за произшествието. Няколко дни след катастрофата повикаха баща ми отново в Държавна сигурност. Там му обяснили, че при следващия полет, когато ще има “авария”, няма да го свалят от самолета. Така секнали всичките му намерения да се срещне с Тодор Живков и да разкрива как се краде от черни курсове.
- Как е сега баща ви, къде е?
- Пенсионира се през 1980 г. Дотогава летя, без да има една драскотина по самолета си. В момента живее заедно със съпругата си в сливенско село. Има три инсулта и е почти неадекватен. Той беше един от най-добрите пилоти в ^Балкан^ по онова време, но не можеше да си държи устата затворена. И до ден-днешен не може да си прости, че тогава не е бил на самолета. Смята, че е щял да се справи. Макар да е бил “черната овца” в ^Балкан^, качествата му не подлежат на съмнение. В Атина е обявен за герой, тъй като при една нощ с отвратителни метеорологични условия успял да приземи самолета на пистата. Служил е по онова време с бащата на бившия финансов министър Милен Велчев. Вельо Велчев е бил всепризнат некадърник и никой не искал да лети с него. А години по-късно продаде “Балкан” на евреите. Не го обичали, защото не се съобразявал с пагона на висшестоящите. По онова време имало доста тренажорни полети с проверяващи. При един такъв полет Янакиев ударил проверяващия, който се опитал да му пипа щурвала. Не можел да си представи, че хора с 2000 летателни часа могат да контролират пилоти с по 30 000 часа зад гърба си.
- Синът му, вашият брат, не го ли е наследил в занаята?
- Брат ми Иван Тодоров Иванов така и не успя да стане пилот, въпреки че кандидатства три пъти в Долна Митрополия. Изкара с отличен всички изпити. Единственият от години е, който има 5.50 на психотеста, но не го допускат заради баща му. Едната година влиза синът на шефа на аерогара Бургас. И досега си спомня как протичали изпитите. Броели черните мерцедеси, за да разберат колко свободни места ще останат за простосмъртните. Накрая се отказал.

Божидар ТОДОРОВ

ДОСИЕ
• 21 декември 1971 г. е черна дата за българската естрада. Тогава малко след излитането от летище София в посока към Алжир “Ил-18” на БГА ^Балкан^ ненадейно се срива върху пистата и избухва в пламъци. Машината катастрофира в 12 без 15 във вторник, в полунощ. 32-ма умират, сред тях е легендарната певица Паша Христова, 41 остават живи.
Загиват няколко музиканти от оркестър ^София^, между които вторият съпруг на Бригита Чолакова - Христо Чолаков - Чандо. Естрадната звезда Паша Христова е имала възможност да се спаси, но не пожелала да скочи от горящия самолет. Борис Годжунов успява да се измъкне от огнения ад, чупи крак, но оцелява. Спасителите откриват Мария Нейкова полужива, с жестоко изпотрошени крайници. Приятелката на Паша обаче прескача трапа. До смъртта си нито тя, нито Борето Годжунов имаха охота да разказват за кошмара. Стресът бавно, но сигурно подкопа здравето на изпълнителката на ^Вървят ли двама^, а българският Том Джоунс разви тежък диабет.