9 февруари, 10:49

Кои храни предпазват от рак и кои го предизвикват

Мнозина наши читатели се интересуват за връзката между храненето и онкологията. Затова днес на тази важна тема разговаряме с д-р Даниел Димов, терапевт.
прочитания: 5220 | коментари: 1
- Д-р Димов, какво е новото в диетичната профилактика на рака?
- Наскоро бяха публикувани нови данни на колеги от Стокхолм. Шведските лекари са обобщили статистическите данни от научните изследвания, в които са участвали близо 5 хиляди души.

Установено е, че увеличаването на употребата на преработени месни продукти от типа на колбасите само с 30 грама на ден повишава риска от развитие на рак на стомаха с 15-38%. Според учените повишаването на риска от рак може да бъде свързано с

добавянето в тези продукти на нитрати и консерванти

В големи количества тези вещества са канцерогенни. Втори важен фактор - въздействието на токсичните вещества, които се образуват при опушване на месото.

Друга нова тенденция в онкодиетологията са диетите с ниско съдържание на мазнини. Установено е, че храните с високо съдържание на мазнини увеличават вероятността от рак на гърдата и на задстомашната жлеза. Особено опасни са т.нар прегрети мазнини - тези, които се използват за готвене или за повторното притопляне на храните.

Вероятността от развитие на рак на дебелото черво се повишава при прекаленото консумиране на пържени и печени меса, при които в процеса на приготвяне се появяват канцерогенни вещества.

Храните, богати на фибри, може да неутрализират вредното въздействие: пресни зеленчуци, плодове, хляб с трици. Те се свързват с канцерогените.

- Пържените картофи също ли са толкова вредни, колкото и пърженото месо?
- Източник на канцерогени в пържените картофи, чипса и крекерите са въглехидратите. При нагряване те отделят специфични вещества - акриламиди. Те повишават риска от развитието на рак. Ако картофите са много зачервени при пърженето, това означава, че в тях се съдържа акриламид. Най-концентрирано е това вещество в чипса и пържените картофки. Акриламидът присъства и във всяка друга пържена храна, богата на въглехидрати, но в различни количества.

Своеобразен показател за наличието му е любимата на всички запечена коричка.

Това не означава, че трябва напълно да се откажем от пържените картофи. Консумирането им в разумни количества не е опасно за здравето. Но когато в дневния хранителен режим на съвременния човек присъстват редовно и чипсът, и пържените картофи, и апетитно препеченият пай, рискът от прекалено натрупване на канцерогени в организма значително нараства.

- А вярно ли е, че всички соеви сосове съдържат канцерогени?

- Наистина, в много от соевите сосове са открити извънредно високи дози на някои канцерогенни вещества. В Европа наскоро беше публикуван официален доклад за резултатите от изследването на повече от 2 хиляди соеви сосове. Повишени нива на канцерогенни вещества са били открити при 35% от пробите, а много високи - в около 14%. Най-опасни вещества се съдържат в продуктите, произведени във Виетнам, Китай, Тайван и Филипините.

Старайте се да купувате соеви сосове, приготвени чрез ферментация. Тази информация е посочена върху етикета.

- Кои храни се смятат за противоракови?

- Някои от продуктите действително неутрализират канцерогените. Те или се свързват с вредните вещества, или намаляват въздействието им върху организма. Много полезни са

пресните плодове и зеленчуци, хлябът от грубо брашно. Млечните храни, богати на калций, също противодействат на развитието на някои тумори

Например срещу рак на гърдата.

Последните проучвания показват ясна връзка между високия риск от развитието на рак и ниското съдържание на витамин А и бета-каротин в човешкия организъм. Японски учени са доказали, че сред хората, които са увеличили дневната консумация на моркови, спанак, червен пипер, тиква и салати в продължение на 5 години, смъртността от рак на стомаха е намаляла с 25%. Всички тези продукти съдържат бета-каротин, предшественик на витамин А. Включването в хранителния режим на плодове, богати на витамин С, предотвратява формирането в организма на най-често срещаните канцерогени, които се образуват от нитратите в храната.

Дневно човек се нуждае от 100-150 мг витамин С, така че той напълно да може да прояви превантивните си свойства.

Важна роля в превенцията на рака има витамин Е. Той се намира в нерафинираните растителни масла, пшеничните кълнове и ядките. При кулинарно обработване витамин Е се запазва. Той се унищожава само при гранясването на мазнините под действието на слънчевата светлина и кислорода. Това трябва да се има предвид при съхраняването на растителните масла.

- Задължително ли е да приемаме витамините от храната? Или може да минем и с мултивитаминни таблетки?
- Синтетичните витамини са напълно идентични с натуралните. Но не дават същия профилактичен противораков ефект, както хранителните продукти. Учените не са разгадали напълно този феномен.

Та нали таблетките се справят не по-зле с авитаминозата от храната... Ето защо повечето лекари са склонни да вярват, че противораковият ефект се осигурява не от отделните витамини, а от комплексното им действие заедно с минералите и полифенолите, пектините и другите полезни компоненти на растенията.

По-добре е да се даде предимство на естествените продукти


- Има ли някакви установени правила, които може да помогнат на хората да намалят риска от развитието на рак с помощта на правилното хранене?
- Разбира се. Те са разработени съвместно от онколози и специалисти по храненето.

- Да не се преяжда. Яжте само когато се почувствате гладни. Опитайте се всяка седмица да провеждате разтоварващи дни, по-често спазвайте постите.

- Никога не приемайте храна при изразено физическо неразположение и при силна умора.

- Намалете приема на мазнини до 20-25% от общите калории. Яжте повече пресни плодове и зеленчуци, хляб от грубо брашно, мюсли със зърнени култури, ядки, разнообразие от морски дарове и зеленина.

- Значително ограничете дневната консумация на храни от месо, птици, риба, колбаси, пушени продукти, консерви, солени и кисели продукти.

- Избягвайте многократната и продължителна употреба на прегрети мазнини, пържене и препичане на месото, приготвянето на пилешко месо и риба на открит огън и пушените продукти.

- Незабавно изхвърляйте всички продукти с плесен: хляб, зърнени храни, конфитюр. Те образуват силно токсични вещества - афлатоксини. Никога не изрязвайте плесенясалия хляб и не яжте дори леко плесенясалите сладка!

- Значително ограничете консумацията на силни алкохолни напитки.

- Опитайте се възможно най-бързо да прибирате в хладилника охладените вече ястия. Оставените на топло супа, месо, варени картофи натрупват канцерогенни нитрозамини. По-добре не приготвяйте храната предварително.

- Не приготвяйте за зимата зеленина, примесена със сол. При продължителното съхранение на такива подправки се образуват също нитрозамини.

- Не приемайте прекалено топли напитки и храни. Те предизвикват скрити изгаряния на лигавиците на устната кухина и хранопровода, което повишава риска от рак на тези органи.

- Използвайте за приготвянето на салатите нерафинирани, студено пресовани растителни масла, особено зехтин, ленено семе.

Както виждате, не е никак трудно да се спазват тези препоръки. Защото най-добрият лек против рака е профилактиката.

Едно интервю на Милена ВАСИЛЕВА
Добави в Facebook



1 коментара

Напиши коментар