Живата легенда дава своята строга, но справедлива оценка на новогодишните тв програми.
<i>Живата легенда на телевизията и критиката проф. Юлиан Вучков направи своя следновогодишен подарък на читателите на вестник &ldquo;ШОУ&rdquo;, които по една или друга причина не са били пред малкия екран в нощта на 31 декември срещу 1 януари. Ето неговото строго, но справедливо мнение за празничната телевизионна програма: <br /> </i><br /> На 31 декември срещу 1 януари Нова телевизия предложи най-културната и най-разнообразна новогодишна програма. В нейното продължително почти 10-часово разгръщане имаше банални, тромави, излишни моменти, които ни напомняха за много гледани неща, но като цяло тя даде пример на останалите телевизии за отговорен и творчески подход към новогодишната задача. <br /> <br /> Нейният успех се дължи преди всичко на културния продуцент Иван Тодоров, който бе поканил за водещи двама способни телевизионери като Гала и Ники Дойнов. Тя и той с лекота показаха какво означава опитното и увлекателното направляване на поверената им работа. Подходящо настроение за размяна на мнения и за новогодишни пожелания, поздрави, създаваше качественият &ldquo;Камино бенд&rdquo;. Неговите изпълнения нямаха нищо общо с кръчмарските блъсканици, трясканици и други изцепки от областта на забавната музика.<br /> <br /> Похвално е, че Нова Телевизия излъчи на 1 януари юбилейният концерт на високо надарения музикант Стефан Димитров. Най-силното в него беше изпълнението на чудесната му нова оратория &ldquo;Реката&rdquo;. Друг шеметен момент от концерта беше Марияна Трайчева, която отдавна вече живее в САЩ. Тя поднесе едно от тъжните песенни произведения на Стефан Димитров толкова неповторимо, че аз лично го възприех като съвсем ново, неизпълнявано досега, макар че е познато на всички ни. Учудих се откъде Марияна Трайчева, известна ни с нейния приятен, но скромен момичешки глас, извади смайващата мощ и пленителната красота на певческата си изява. <br /> <br /> Нейното изпълнение би запалило дори и претенциозни зрители от големи държави и е добър пример за всички български певици. Аз бях на този концерт на 17 ноември. Но досега не съм видял поне 5-6 реда на професионални критици за това завидно устремяване на Стефан Димитров към по-сложни и по-дълбоки музикални внушения. Само чух и четох кои са били на това събитие в НДК <br /> <br /> <b>и кои от тях са пили на коктейла. </b><br /> <br /> Добри думи мога да кажа за 3 издания на вечерното шоу на Иван и Андрей в коледните и новогодишните дни. Усетих колко духовито и граждански смело беше тяхното изобличаване на властовите безобразия чрез горещите им, но и артистично разиграни новини за живота у нас. В тези случаи те бяха освободени от своите увлечения по огрубяването, опростяването и преиграването в шоуто им.<br /> <br /> Коледните и Новогодишните предавания на повечето от другите телевизии бяха колкото кресливо, толкова и блудкаво, безразборно натрупване на отпадъчен мухлясал материал от мазета, тавани и бракувани вани. И тези празнични начинания не минаха без вредното присъствие на тъпи и бездарни шоумени. Имам предвид тези, които правят рейтинга си върху гърба на част от интелектуалния елит, като се стремят да го омаскарят по поръчка на властта. Чрез тях нашата държавна върхушка се опитва окончателно да обезглави интелигенцията, като ги кара да се гаврят с нейните най-авторитетни и обществено най-обичани критици. Те изпълняват този властови каприз чрез <br /> <br /> <b>истерични крясъци, друсаници, дупеници, <br /> </b><br /> чрез по махленски подигравателния телеграфен коментар. Тази разюздана телевизионна банда дава акъл на учени хора как да разсъждават, как да построяват изречението си, как да разграничават образното мислене от безсмислицата. Аз съм само един от многото оплюти от тези не актьори, а груби имитатори на сценичното изкуство. Те безброй пъти ми нареждат да не бъркам глупостта с остроумието. Имаха предвид преди всичко, моето прочуто изречение: &ldquo;Гледам и не вярвам на ушите си!&rdquo;, което аз отдавна трябваше да патентовам, защото то наистина е стойностно. <br /> <br /> Чрез него аз изтъквах, че виждам колко хубави и луксозно опаковани са чалгапевиците в лъскава обстановка и затова именно се чудя как тази тяхна красота се увенчава с толкова грозно, примитивно тралалакане. В случая аз съчетавам словесната с онагледяващата обектите си иносказателност на езика. А те си позволяваха да ме поучават на тази тема, след като отделям в моя обемен учебник &ldquo;Теория на художествената култура&rdquo; над 30 страници за разновидностите на метафората като посочвам много примери за нея и я тълкувах, така че студентите да я усвоят пълноценно.<br /> Коледните и Новогодишните предавания не се разделиха с натрапваната голотия даже когато тя се люлее като свинска тлъстина. <br /> <br /> <b>Аз обичам еротиката. <br /> </b><br /> Само че тя е красивото, романтичното двупосочно съблазняване на двойката в леглото и е предястието на секса, а не неговото просташко имитиране пред камерите. И нима това елегантно въведение към сексуалната близост има нещо общо с порнографското, касапското освирепяване, псуване и ругаене в телевизионни шоута, които редовно стигат до словесното злоупотребяване с половите органи: с мъжките, но особено много с женските...<br /> <br /> Коледните и Новогодишните телевизионни начинания бяха задръстени и от легендоманията. Пак обявяваха като големи звезди цели полкове от хора. А поне 90 % от тях са <br /> <br /> <b>слабоумни и раздрънкани недоразумения, <br /> </b><br /> които са натъпкани с такова космическо самочувствие, че сигурно се смятат за по-страхотни величия от наши учени и лекари с богата практика в доста европейски страни. <br /> <br /> БНТ беше решила, че ще зарадва масовата аудитория с новогодишната си програма, като заложи на Горан Брегович. Както знаем, тя се издържа от горките данъкоплатци. БНТ извади от техния джоб 110 000 евро или 220 000 лв. за кръчмарското пеене на Брегович. Той пя като пиян и беше жалък в усилието си да ни забавлява. Този стар наш омръзнал ни познайник беше облечен като мърляв клошар. Пееше ту вярно, ту фалшиво. <br /> <br /> Всъщност той не пееше, а ту ръмжеше, ту се провикваше. Този нахал отдавна вече е търгаш в разнасянето на простотията от балканската чалга. Знам, че е написал музика за даровития режисьор Костурица и че навярно има някакви успехи в това отношение. Но с днешна дата това далеч не ме задължава да търпя лигавенето му и кривенето му в пеенето. Май е крайно време да запитаме ръководството на БНТ начело с Уляна Пръмова <br /> <br /> <b>докога ще се пилеят толкова много държавни, народни пари за глупости, <br /> </b><br /> след като безброй бедни българи се затрудняват да съберат левчета за друго, освен за хляб и кисело мляко, макар че много от тях често нямат и тази храна. И докога ще подценяваме таланта на българите?! Трябва ли да се убеждаваме, че блестящият цигулар Венци Такев например щеше да бъде 10 пъти по-увлекателен, по-качествен в новогодишното веселие за зрителите?! Нека не забравяме, че той смая взискателната московска публика на &ldquo;Болшой театър&rdquo; с изпълнението си и по този случай беше поканен на коктейл лично от руския президент Владимир Путин! На всичкото отгоре Венци щеше да пее и свири за не повече от 2 000 лв. <br /> <br /> Пет пъти е бил мой гост, без да иска нито една стотинка. Поради липса на телевизионни средства съм черпил него и партньорите му само с 5-6 бири. <br /> <br /> Телевизия bTV и през коледните, и през новогодишните празници показа, че особено през последно време затъва в своята любима и главно шоуменска чалга. Добре е, че тя се освободи от Николай Бареков. Защото той дълго търкаляше коментара на най-важните политически и социални събития, така че ги омаловажаваше и не даваше реална представа за корените на властовите безобразия. Но с кого беше заменен? С никого. Всичко продължи в същия дух. <br /> <br /> И през тези коледни и новогодишни нощи бяхме наводнени от турски и сръбски &ldquo;чалгабози&rdquo; &ndash; певчески и филмови. И в това празнично време почти всички телевизии пак излъчваха едни и същи филми от преди 30, че и повече години. <br /> <br /> <b>Проф. Юлиан Вучков &ndash; доктор на филологическите науки </b><br />