Отказ на епископ Врански Пахомий да освети българската църква “Св. Иван Рилски Чудотворец” в село Паралово
<i>Скандалът с отказа на епископ Врански Пахомий да освети българската църква &ldquo;Св. Иван Рилски Чудотворец&rdquo; в село Паралово, Босилеградско, е на път да взриви и без това обтегнатите отношения между миряните в Западните покрайнини (българското национално малцинство) и Сръбската православна църква (СПЦ). </i><br /> <br /> Ескалацията на недоразуменията между местните българи в Босилеград и СПЦ започна в края на август т.г., когато Вранският епископ Пахомий отне правата на популярния босилеградски свещеник отец Йоан да обслужва двете босилеградски енории - Паралово и Рибарци. Тук трябва да подчертаем, че благодарение усилията и труда на отец Йоан в село Паралово вече е построен храмът &ldquo;Св. Иван Рилски Чудотворец&rdquo;. В защита на низвергнатия свещеник сред българите в Босилеград върви подписка, която вече са подкрепили няколко хиляди души. Друг е въпросът за морала на Вранския епископ Пахомий, срещу когото през 2002 г. във Вранския Общински съд беше повдигнато обвинение за сексуален тормоз, който той оказвал върху четирима свои ученици на Вранската духовна семинария. Благодарение на връзките му с управляващите кръгове в Белград и преди всичко покровителството на експремиера Воислав Кощуница, срещу Пахомий беше прекратено наказателното производство по давност, но прокурорите са подали протест до Върховния съд с искане наказателното разследване да бъде възстановено.<br /> <br /> <span style="color: #800000"><i><u><b>Проблемите, които СПЦ има с православните<br /> </b></u></i></span><br /> несръбски миряни, не са от вчера. Дори там, където няма сърби, какъвто е случаят с Македония, СПЦ се опитва да създаде своя църква, изпращайки за целта свои свещеници, за които в медиите се твърди, че били близки на тайните служби. От десет години насам в отношенията между румънците в сръбската част на Банат и СПЦ също има конфликти и недоразумения, в резултат на което румънски депутати в Съвета на Европа през 2008 г. интернационализираха въпроса с нарушаване религиозните права и свободи на румънците и власите в Сърбия. <br /> <span style="color: #800000"><u><i><b><br /> Събитията се разгорещиха на 31 август 2009 г.</b></i></u></span><br /> <br /> В Босилеград, в село Паралово, се стигна до още един протест, предизвикан от антибългарската политика на Вранския епископ Пахомий. Същият не позволи да се проведе освещаването на храма &ldquo;Св. Иван Рилски Чудотворец&rdquo;, за целта на което бяха дошли много българи от Босилеградско и България. Вместо освещаване Пахомий на своя ръка организира водосвет с категоричната забрана в него да участва местният свещеник отец Йоан. Преди това му беше отнел правото да служи в босилеградската черква &ldquo;Успение Богородично&rdquo;, назначавайки на негово място двама сръбски свещеници от Босна. Неотдавна му отне и правото да служи в двете бедни енории в селата Паралово и Рибарци. <br /> <br /> <span style="color: #800000"><u><i><b>За жалост до освещаването на храма </b></i></u></span><br /> <br /> &ldquo;Св. Иван Чудотворец&rdquo; не се стигна. Такава била волята на СПЦ, чийто представител е епископ Пахомий. Но за да бъде обидата по-голяма, всичко това станало пред очите на гостите от България &ndash; на министъра без портфейл Божидар Димитров, директора на Дирекцията по вероизповеданията от Босилеград Емил Велинов.<br /> <br /> В знак на протест местните българи показали, че са достойни хора, издигайки плакати в защита на отец Йоан и елементарните им човешки права и свободи. &ldquo;Ние сме българи, искаме си Българска църква&rdquo;, &ldquo;Господин кмете, кога ще ни върнете майчиния български език в училищата?&rdquo;, &ldquo;Господин кмете &ndash; Отец Йоан или Пахомий, сами изберете&rdquo;, &ldquo;Отче Йоанне, ти си нашият свещеник&rdquo; са само част от посланията на босилеградските българи.<br /> <br /> Отец Йоан по-късно бил подложен на поредната порция тормоз, само че този път от представители на сръбската полиция. <br /> <br /> <i><b>Страхът на сръбската страна (държава, църква, полиция) е разбираем, но не е разбираемо това, че Българската православна църква за пореден път показа, че не желае да си влошава отношението със Сръбската църква и че ще предпочете мълчанието пред интересите на нейните сънародници зад граница. </b></i><br /> <br /> <b>Зденка ТОДОРОВА</b>