23 юни, 16:36

ЖЕНАТА НА СВЕТЛИН РУСЕВ РИСУВАЛА КАРТИНИТЕ МУ?

Лиляна Русева била “отчаяна съпруга”, съседите я съжалявали заради връзките на мъжа й с Людмила Живкова и Нешка Робева.
прочитания: 1695 | коментари: 2
1. Светлин Русев не пропуска нито един вернисаж. 2. Портрет на 19-годишната Снежина Живкова, рисуван от половинката на маестрото.

На 31 май в отвъдното се пресели на 77-годишна възраст известната художничка Лиляна Русева, която въпреки дарбата си до последно крееше в сянката на знаменития си съпруг Светлин Русев.

Двамата се женят по любов още като студенти, въпреки че Лиляна е “кака” на бъдещия корифей на четката. Раждат им се две дъщери, като по-голямата – Милкана, става съпруга на алпиниста Петко Тотев, и дори участва рамо до рамо с него в щурма на Еверест. По-малката пък – Ралица, е отведена в гражданското от настоящия “медиен гуру” Георги Лозанов, син на известния архитект Лозан Лозанов, проектирал централата на столетницата на БСП на “Позитано” 20 и паметника на Тато в Правец. Преди няколко години обаче двамата се разведоха и Гого Лозанов се бракува повторно за шармантна и доста по-млада блондинка с престижна професия.

Лиляна и Светлин обитаваха огромен апартамент на третия етаж в блок за хай-персони на столичния булевард “Свети Наум”. Там техни комшии са Мария и Стефан Данаилови, Доротея Тончева и Стефан Цанев, както и един от първите подземни босове след промените – Боян Петракиев – Барона. За кратко, преди да се преселят в Бояна, в мезонет са настанени и младоженците Орлин Спасов и Десислава Лилова, щерка на “сивия кардинал” и бивш главен идеолог на ЦК Александър Лилов.

В квартала наричат сградата “блокът на отчаяните съпруги”. Защото поне две от половинките на видни мъже се чувствали пренебрегнати и нещастни и избягвали да излизат често, за да не предизвикват съжалителните коментари на съседите си. Това били Мария Данаилова, съпруга на Ламбо, която именно в този апартамент си нарязва лицето със стъкло, след като научава за любовната афера между мъжа си и Невена Коканова. /Фактът, че имал син от Ирен Кривошиева бившата манекенка приела далеч по-хладнокръвно и трезво/.

Не била щастлива с “придворния зограф” и нейната посестрима по съдба Лиляна Русева.

Тя също живеела уединено, докато съпругът й – “ексцентричен, но приятен човек” по думите на съседите им, се губел по цели дни в ателието си на столичната улица “Врабча” /бивш физкултурен салон на Художествената академия, както писахме навремето/. Самотното й съществувание е отразено и в един от последните й автопортрети, изложени през лятото на м.г. в столичната художествена галерия. На него се вижда възрастна, но одухотворена жена, кротко седнала зад чаша кафе в трапезарията на дома си.

До края на земния си път художничката така и не преборила обидата, че докато тя не само твори, но и се грижи за цялото домакинство и възпитанието на децата, нейният спътник в живота и изкуството прави компания /не само в духовния смисъл/ на Людмила Живкова, а след това се залюбва с легендарната треньорка на “златните момичета” Нешка Робева.

И дори я изографисва като... Архангел Михаил /поне така ехидно твърди племенницата на Ванга Красимира Стоянова/ в храма, построен с пари на великата пророчица на Рупите. А напоследък художник №1 на соца предпочиташе задевките с млади студентки, като една от тях се задържа като негова “муза” цели 3-4 години и съвсем открито паркираше “малолитражката” си пред ателието му по всяко време на денонощието.

За това, че много от популярните и награждавани картини на маестрото са рисувани не от него, а от жена му, се говори отдавна. Лиляна Русева ги изработвала, след което Светлин просто ги подписвал. Твърди се, че

именно тя въвела мастития зограф в света на художествената гимнастика,

рисувайки портрети на Мария Гигова и други известни състезателки. Половинката на маестрото е известна и с това, че нарисувала може би най-много голи женски тела в съвременното българско изобразително изкуство. Една от любимите й моделки е девойката от Сандански Снежина Живкова, която по-късно става известна столична галеристка.

Увлечена в тази “ню тематика”, Лиляна Русева кара дори родната си племенница да й позира по евино облекло. Всъщност покойната художничка има две племенници, от които запечатва на платното само по-голямата. Именно с тези “роднински сеанси” е свързана и най-срамната тайна в живота на артдвойката, която жената на любимия зограф на властта варди да не излезе извън очертанията на семейното огнище. Уви – за пръв път – и то пред народното издание – я огласи един от бившите дългогодишни съратници на Светлин Русев в СБХ – скулпторът изкуствовед проф. Димитър Остоич.

“Жената на Светлин имаше сестра. Мъжът й беше военен. Живееха зад парк-хотел “Москва”. Светлин най-напред там беше отседнал. Лелята има две дъщери. По-малката работеше в НХГ. По-голямата беше много хубаво момиче, жената на Светлин даже я беше нарисувала като голо тяло. Тя един ден скочи от балкона. Не можа да се самоубие, но остана саката. Сега е на количка. Нейният баща, военният, лека му пръст, лично беше казал, че Светлин е правил любов с нея. С племенницата си!”, разкри Остоич.

Емил Груев


...............................
СВЕТЛИН СВИЛ НА БЕЗЦЕНИЦА ЕСКИЗ НА ИВАН ЛАЗАРОВ


Близки на семейство Русеви гадаят дали впечатляващата колекция на приближения до Людмила Живкова художник е била съпружеска собственост, или той я кътал само за себе си. Те допускат, че Лиляна Русева е била запозната със събираческата краста на мъжа си, но дори и тя не е знаела нито точния брой, нито названието на творбите от колекцията му. Самата тя не обичала да трупа картини на свои колеги, предпочитала по-скоро да подарява. Изобщо – била по-широко скроен човек и артист в истинския смисъл на думата, твърдят нейни колежки.

Наскоро изкуствоведката Анна Рошковска разтръби, че маестрото “свил на безценица” един от вариантите на композицията “Те победиха” на Иван Лазаров.

Русев водил и пазарлъци “почти даром” да получи и други от пазещите се в дома на Атанас Бобевски творби. “Той беше син на автора на известната в миналото песен-химн “О, добруджански край, ти наш си земен рай”. Домът пазеше уникална колекция от рисунки, живопис, пластики, които Атанас Бобевски беше принуден да продава, защото живееше в несрета, а трябваше да посрещне разходите за лекарства за себе си и за болната си жена”, твърди Рошковска.
Добави в Facebook



2 коментара

Напиши коментар