БДЖ ми дължи много пари.
Живко Чакракчиев попадна под светлините на прожекторите, след като през декември 2007-а стана съпруг на тв-водещата Миглена Ангелова. Навръх сватбата бизнесменът бе обвинен в побой над фоторепортер, който се опита да снима тържеството, въпреки изричната молба на младоженците. Впоследствие се заговори за бунт сред подчинените му охранители заради проточено неизплащане на заплати от фирмата му “Отговор А” ЕООД, охраняваща железниците...

Покрай шумотеката около Чакракчиев медиите припомниха за старо дело срещу него, при което той има условна присъда, тъй като в пътнотранспортно произшествие е загинал човек, а самият той дълго се е възстановявал. Поради мълчанието на самия Чакракчиев в публичното пространство на воля се тиражират непроверени факти, претендиращи за “достоверност”. Каква е истината. Репортер на “ШОУ” прикани към разговор самият г-н Чакракчиев.

- Г-н Чакракчиев, дължите ли пари на ваши работници-охранители?
- Да, има неизплатени заплати на мои охранители от обектите към БДЖ, и аз никога не съм го крил. Покажете ми този луд работодател, който ще иска сам да съсипе собствения си бизнес, като не плаща заплати на хората си! Когато работиш в държавна фирма, винаги очакваш да нямаш проблем поне с плащанията, но всеки у нас вече знае, че това не е така. Още веднага – първият месец след сключването на договора на фирмата ми с железниците, започнаха проблемите. Беше ми ясно, че започваме работа с една твърде негъвкава структура, но такава игра на нерви "плащаме-неплащаме" не съм очаквал . След много премисляне на всички "за" и "против" - нали си представяте колко трудно се взима такова решение, договорът бе едностранно прекратен от наша страна през април т.г., но държавата в лицето на БДЖ продължава да ни дължи пари, както и полагаемите се лихви по неизплатените навреме задължения.

Служителите ми, с които съм провеждал нееднократно разговори, знаят това. В мнозинството си срещам разбиране от хората. Охранителите ми са в момента в неплатен отпуск, и изчакват да им открия нови работни места. Може да изглежда странно, но ме харесват като работодател. БДЖ хвърли вината за неплатените заплати върху мен, но това е нормално - нали знаете приказката "Беден човек - жив дявол" - и с фирмите е така. БДЖ е част от държавата ни, която, меко казано, някак странно се развива напук на всякаква логика.

- Доколкото разбрах, неприятностите ви тръгват още със спечелването на търга за БДЖ за цяла България...
- Така е. С цената на какво обаче спечелихме този търг. Дадохме смешно ниска цена за услугата – 94 000 лева без ДДС, за 650 човека. Т.е. начислихме с около 40-ина лева минимална работна заплата – по онова време, през 2004-та това бяха 110 лева. Никой не вярваше, че може да се работи за такива пари.

Единствената ми молба при сключването на договора беше за своевременно изплащане на сумите.

Проблемите обаче започнаха още първия месец. И продължиха - до деня, в който прекратихме договора. Най-краткото закъснение в плащанията беше три месеца, последното е от 10 месеца и продължава. И това е доказуемо – всичко минава през банкова сметка. За цялото време на договора сме получавали “на час по лъжичка”, и то с триста мъки.

- Доколкото зная, за охраната на железниците са наети, наред с вашата фирма, общо около 30-ина други фирми. И те ли имат такива проблеми?
- Те вече не са толкова. Знаете ли, дали става дума за моята фирма, или за друга охранителна фирма, у нас работата е поставена така, че коректните фирми - тези, които искат да работят качествено, не са в състояние да се развиват. Аз съм положил и полагам много усилия, за да съм в крак с най-новите технологии в областта на сигурността. Обаче у нас това не се търси - и то не се търси главно на държавно ниво. Работодатели пък, които искат истинска сигурност, не могат да си я позволят. Аз пък и много колеги сме единодушни, че в България сигурността е заместена от...политически чадър. Така или иначе, за добро или лошо - смея да твърдя, че благодарение на моя “намален състав” кражбите от железниците намаляха със 77%, но това не се отчита от никого.

- Вие сте браншови лидер, цитират ви като международен авторитет в областта на охранителния бизнес – как не можахте да се справите с проблема?
- Аз действително съм един от тримата – само трима сме българите, членове на Световната асоциация за индустриална сигурност. БДЖ само може да съжалява, че пропусна шанса да получи чрез мен 50 милиона лева инвестиция от Германия, която щеше да даде старта на една коренно нова система на охрана, чрез създаването на едно публично-частно дружество. Освен модерна, съоръжена с най-новите технологии за видеонаблюдение и др. екстри, тази система е проверена на запад и доказана като работеща. БДЖ можеше да вземе тези пари и да създаде тази нова система, която много скоро задвижва на собствен ход, т.е. преминава на самоиздръжка.

Тогава нямаше да имат никаква грижа с плащанията. И най-важното, нямаше да изтичат средства от кражби – един невероятен проблем в момента по железниците. Когато им го обясних обаче, те дори не се заинтересуваха. Следователно някому е изгодно нещата да продължават по старому. Ако трябва да ви го онагледя по-образно, това прилича на следния типичен случай: началник влак заключва влака и предава ключа на началник-гарата. Сутринта обаче идват при охраната и казват: “От влака липсват 20 етажерки”. Няма отворени врати, няма разбити стъкла, а етажерките липсват. И когато аз попитам: “А вие защо не извикахте охраната за оглед, преди да заключите влака?”, оттам ми отговарят: ”Вие сте длъжни да пазите!” Това онагледява структурата и отношенията вътре в нея в момента.

Битката с тия и други нередности, при системно неплащане, буквално ме изтощи.

Дано работниците ми разбират, че пряко сили съм се справял финансово през цялото време на договора.

- Г-н Чакракчиев, приемам казаното от вас за логично и вярно, но ще ви върна към още един неприятен момент от вашата биография – катастрофата от м. май 2004-та. Осъден сте от Габровския окръжен съд, обжалвате в Апелативния във Велико Търново, и в крайна сметка Върховният касационен съд потвърждава присъдата ви. Доколкото разбрах, при катастрофата е загинал човек...
- Всъщност съм доволен, че ми задавате този въпрос. На вас ли да обяснявам, че не е проблем да изкараш когото си поискаш какъв ли не?! Този загинал човек можех да бъда и аз, или този, който се возеше в моята кола. Аз и до ден-днешен не зная какво се случи. Карах бавно - това поне се доказа - с 65 км /час. Валеше пороен дъжд...Колата ми тъкмо беше излязла от основен ремонт - пазя си и досега всички фактури от подменените части - изписаха ги по мое настояване от Франция - оригинални са. Инцидентът стана за части от секундата. На завоите край Севлиево предната част на моя ситроен поднесе, или нещо блокира, или се счупи ? - не знам, нямам обяснение, но последва удар. Колата, с която се сблъска моята, се е движила с малко над 100 км/час.

Бях се наострил много срещу условната присъда на Габровския съд, защото считам, че на всеки експерт трябва да му е мила истината - нали му се плаща, защото е специалист!..И аз исках да зная какво се е случило наистина, а какво се оказа - имаше две експертизи и никой от съставилите ги експерти не отиде да провери автомобила на място. Признаха си в съда, че са работили по снимков материал. Там говореха смешни неща – примерно за пружини на ходовата част. Ситроенът е автомобил с хидравлика, но това нямаше "значение" за вещите лица.

Изместиха и мястото на удара с 45-50 метра, и ред други нелепости.

За мен катастрофата и до ден-днешен е мистерия. Не прибирам колата от полицията в Севлиево нарочно – с надеждата един ден да бъде проведена реална експертиза. Защото цялата работа направо плаче за Страсбург. Добре, че има поне едно място на справедливостта, въпреки че колцина намират време и сили да се занимават с това?!

- А каква беше истината около побоя на сватбата всъщност?
- Гостите ни бяха от полковник нагоре – хора от МВР и др. високопоставени лица. Мислите ли, че пред тях ще постъпя като хлапак-хулиган?! На приятелите ни им беше смешно, когато на следващия ден четяха вестниците. При това, става дума за официалната преса. Чудеха се дали не са "отсъствали" от сватбата - на коя сватба са били!..Миглена, между другото, така и не прости "новината" на бТВ. Наивно вярваше, че ще й се извинят. И за некоректния монтаж на нашето интервю, и за това, че позволиха толкова евтино да ги употребят и дори не се сетиха да зададат въпроса защо онзи фотограф, след "ритания с шпицарки" в главата нито е подут, нито е посинял? Обсъждахме дали да съдим бТВ. В крайна сметка, след 7 години работа в медията, Меги предпочете просто да се махне и не преподписа договора, който й предлагаха. Но, това е друга история.

Едно интервю на Еми Мариянска

..................................
Досие


- На Живко Чакракчиев, като собственик на охранителна фирма “Отговор А” ЕООД, са съставени десет акта за нарушения на трудовия кодекс, на обща сума 20 000 лева. Глобите са наложени за неизплатени заплати на работодателя към охранителите. През декември миналата година Комисията за защита на конкуренцията разгледа жалба на бизнесмена, но се произнесе в защита на държавния монополист.

- Чакракчиев е председател на Конфедерацията на браншовите организации в частния охранителен сектор. По данни на “Дакси” има 4 охранителни фирми, от които в момента работеща е само “Отговор А” ЕООД. При провеждането на търга през 2004 г. недоволни от спечелването му от Чакракчиев се оказват не от предишната фирма-охранител - "Асо Пирели", а от друга фирма. Обжалват от "Гарант Д" - фирма-собственост на съпругата на небезизвестния магистрат Спартак Дочев. По странно съвпадение катастрофата при Севлиево става точно в промеждутъка между преговорите по търга и подписването на договора на Чакракчиев с БДЖ.